
Marketeers op zoek naar evenwicht tussen AI en persoonlijke content
Marketingleiders willen AI en automatisering steeds vaker inzetten, maar tegelijkertijd content creëren die merkeigen is en klanten persoonlijk aanspreekt. Het optimaal benutten van AI’s personalisatiemogelijkheden is daarbij een van de grootste uitdagingen in een steeds veranderend marketinglandschap. Dat blijkt uit The State of Marketing 2025, het nieuwste rapport van Hubspot.
Meer dan de helft van de Nederlandse marketeers (54%) vindt dat de marketingwereld in de afgelopen drie jaar ingrijpender is veranderd dan in de vijftig jaar daarvoor, met AI als belangrijkste drijfveer. Internationaal zegt zelfs 92% van de respondenten dat AI hun werk heeft beïnvloed; ruim een derde noemt die impact ‘significant’.
Toch roept AI ook gemengde gevoelens op: de helft (50,2%) van de marketingleiders voelt zich overweldigd door de mogelijkheden, terwijl tegelijkertijd de integratie van AI en automatisering in 2025 een van de topprioriteiten blijft.
Focus op merkwaarden
Met de opkomst van AI voelen marketingleiders meer de noodzaak om de eigenheid van hun merk te benadrukken. In het afgelopen jaar is de focus steeds meer verschoven naar content die merkwaarden en maatschappelijke verantwoordelijkheid uitdraagt, volgens 31,5% van de marketeers. Voor ruim een vijfde (21,3%) is dit zelfs de belangrijkste trend op dit moment.
Daarbij zijn marketingleiders op zoek naar manieren om klanten zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Bijna allemaal (97%) zien ze dat een gepersonaliseerde benadering het effectiefst is en positief bijdraagt aan de omzet. De uitdagingen daarbij zijn dat consumenten steeds minder geneigd zijn hun persoonlijke data te delen (23,9%), dat data vaak van slechte kwaliteit is (18,3%) en dat privacyregels strenger worden (17,8%).
Facebook blijft dominant
Uit het rapport blijkt dat marketeers zich vooral richten op millennials (28-43 jaar): 82,7% van de respondenten noemt hen als belangrijkste doelgroep. Dit is aanzienlijk meer dan de focus op GenX (44-59 jaar, 39%) en GenZ (12-27 jaar, 25,4%).
Opvallend is dat Facebook, ondanks zijn verouderde imago, met 53,8% nog steeds het populairste platform voor marketingdoeleinden is. TikTok, het favoriete platform van GenZ, staat met 27,4% op de vijfde plaats. Tussen deze twee in staan Instagram (52,8%), YouTube (48,2%) en LinkedIn (39,2%).
Meer ruimte voor creativiteit
"2025 is een interessant jaar voor marketing. AI en automatisering spelen een belangrijke rol, maar niet zozeer in het vergroten van de traffic, meer in het versterken van persoonlijke benadering van doelgroepen en het uitdragen van merkwaarden", zegt Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot. "Voor marketeers liggen er grote kansen om AI in te zetten voor taken die geautomatiseerd kunnen worden, zodat ze meer ruimte en tijd krijgen voor hun echte vak: het creëren van content waarin ze de merkwaarden en sociale verantwoordelijkheid in overtuigende vorm kunnen overbrengen."
Het volledige rapport is hier beschikbaar.