Millennials besteden een dag per week aan hun smartphone

25-11-2015 (08:13) - Marketing

Wereldwijd maken millennials (16-30 jarigen) 3,2 uur per dag gebruik van hun smartphone. Dit komt neer op 22,4 uur per week, en daarmee bijna een hele dag. Het lijkt dus heel aantrekkelijk om je als online marketeer vooral te focussen op deze digital savvy groep, maar er zijn voor marketeers meer en betere kansen.

Dit blijkt onder meer uit Connected Life, een wereldwijd onderzoek van TNS onder 60.500 internetgebruikers wereldwijd.

instant messaging
Millennials verkiezen online media boven de meer traditionele media zoals tv en print. Dagelijks is 63% te vinden op social media. Instant messaging spant de kroon: 69% van de millennials maakt hier dagelijks gebruik van. Dit is een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar; toen maakte 43% dagelijks gebruik van instant messaging. Deze groep blijft daarnaast ook traditionele vormen van media consumeren, maar met een lagere frequentie dan vorige generaties. Een activiteit als tv kijken verplaatst zich steeds meer naar online en on-demand consumptie. 59% van de millennials kijkt dagelijks online video’s. In totaal besteden zij ongeveer twee uur per dag aan het kijken van video-on-demand en tv-shows op het internet.
 
babyboomers & generatie X
Bij iets oudere online consumenten blijven traditionele mediagewoontes nog sterk aanwezig. Binnen de leeftijdscategorie 46-65 jaar spenderen consumenten wereldwijd 3,1 uur per dag aan tv kijken, de krant lezen en luisteren naar de radio. Dit is anderhalf uur meer dan de gemiddelde millennial. Toch staan oudere consumenten niet stil en gebruikt deze doelgroep online platforms steeds regelmatiger. Gemiddeld per dag is de Babyboomer 1,2 uur op social media. De babyboomers in Nederland lopen zelfs voor ten opzichte van babyboomers in de rest van de wereld. Bijna de helft maakt dagelijks gebruik van social media. Deze trend wordt vooral gedreven door de toenemende populariteit van Facebook onder deze generatie. Consumenten uit generatie X (31-45) lijken in hun traditionele media consumptie sterk op de millennials. In totaal consumeren zij wereldwijd gemiddeld 1,6 uur tv, radio en print. 55% zit dagelijks op social media.
 

niet over één kam
Debby van Adrichem, research consultant TNS NIPO, zegt hierover: ‘Merken moeten voorkomen dat ze de digitale gewoontes van verschillende leeftijdsgroepen te veel over één kam scheren. Hoewel millennials duidelijk een belangrijke doelgroep zijn, hebben generatie X (31-45 jaar oud) en de babyboomers (46-65 jaar oud) over het algemeen meer geld te besteden, vaste koopgewoontes en spenderen ze steeds meer tijd online. De focus van merken ligt vaak te veel op de marketing richting de meest ‘bewegende’ consument, terwijl een gelaagde strategie, op basis van waar het daadwerkelijke financiële vermogen ligt, veel toepasselijker zou zijn.’
 


Bureaus

Media

Economisch