POS-materiaal virtueel bekijken op locatie
17-10-2018 (08:30) - Marketing
Merkencommunicatiebureau NOVAD heeft een proof of concept bedacht waarmee je een virtuele display op locatie kunt bekijken. De demo is ontwikkeld door Joost Spek, creative director van NOVAD: “Onze uitdaging is om de shopper te bereiken met een opvallend, maar vooral oprecht verhaal. Hierbij zijn de nieuwste technische mogelijkheden een welkom hulpmiddel. Ik zie de digitale kanalen als een goede aanvulling op de fysieke wereld, niet als vervanging.”
Sinds kort kan NOVAD eigen ontwerpen met behulp van een iPhone of iPad virtueel laten zien in de echte ruimte dankzij augmented reality. Een filmpje toont een voorbeeld van een display die op ware grootte vanaf alle kanten op locatie te bekijken is. De beperking is nu nog dat je dit via je iPhonescherm ziet, maar het wachten is op de ideale slimme bril die dit naadloos doet. Behalve een statisch object zijn ook animatie en interactie toe te voegen.
toepasbaar bij acivatiecampagnes
“Met dit concept willen we laten zien hoe praktisch deze techniek toepasbaar is bij activatie¬campagnes. De voordelen zijn tweeledig. Enerzijds helpt het ons in het ontwerpproces. We gebruiken al langer 3D-visuals om onze ideeën te presenteren, maar op deze manier kunnen onze klanten het ook op ware grootte beoordelen zonder dat er een fysiek model gemaakt hoeft te worden. Anderzijds is het voor onze klanten een handig salesmiddel om de impact van bijvoorbeeld een display te laten zien of de juiste plek in de winkel te bepalen. Zo wordt uiteindelijk een echte display geen goedbedoelde sta-in-de-weg, maar krijg je het optimale resultaat op de winkelvloer.”
NOVAD begeeft zich al tien jaar op het terrein van 3D-technieken en augmented reality. Op die manier komt bijvoorbeeld de complete productlijn van Grand’Italia in 3D tot stand, om er fotorealistische packshots mee te maken. Ook point-of-sale-materialen worden door NOVAD vaak in 3D aan de klant gepresenteerd.
enorme groei aan toepassingen
Tot nu toe heeft NOVAD augmented reality nog niet grootschalig in de praktijk toegepast. Gezien het feit dat Apple en Google deze techniek nu native ondersteunen, verwacht Joost Spek de komende tijd een enorme groei in toepassingen. “De benodigde 3D-content maken we in huis, op basis van onze designs of die van bijvoorbeeld een packagingdesign-bureau. Voor de onderliggende techniek maken we gebruik van de API’s van Apple of Google. Wij hebben het hele proces nu al op orde, dus een grootschalige uitrol in de praktijk zal niet lang op zich laten wachten.”