LEGO, HappySoaps en Follow the Money domineren Inspirerende 40 van 2025

LEGO, HappySoaps en Follow the Money domineren Inspirerende 40 van 2025

03-07-2025 (15:00) - Sustainable

Tijdens Impact on the Beach 2025 zijn de Inspirerende 40 gepresenteerd. De top drie bestaat dit jaar uit LEGO, HappySoaps en Follow the Money. Too Good To Go blijft een klasse apart. Het is sinds 2018 de meest inspirerende organisatie volgens Nederlanders en daarom aangemerkt als Greatest Of All Time.

In een periode die voor veel Nederlanders voelt als onzeker en onvoorspelbaar, zoeken zij naar houvast in organisaties die (aantoonbaar) bijdragen aan een betere wereld. Dat blijkt uit het door Synergie, Dynata en Data IM uitgevoerde onderzoek naar de Inspirerende 40 van 2025. Op deze jaarlijkse lijst, gebaseerd op representatief onderzoek onder duizenden Nederlanders, staan de organisaties die het meest inspireren door hun maatschappelijke impact en authentieke klantrelaties.

De top 3

LEGO
Het Deense speelgoedmerk weet al jaren jong én oud te inspireren met creativiteit, speelplezier en maatschappelijke inzet. Hun voortdurende innovatie op het gebied van duurzaamheid, waaronder het streven naar fossielvrije productie, maakt LEGO ook in 2025 tot een toonbeeld van vooruitgang met verbeeldingskracht.

HappySoaps
Deze Nederlandse scale-up combineert vrolijke branding met een radicale missie: plasticvrije verzorging. Door eerlijke producten zonder overbodige verpakkingen te leveren en toegankelijk te blijven voor een brede doelgroep, spreekt HappySoaps tot de verbeelding van een groeiende groep bewuste consumenten.

Follow the Money
Dit onafhankelijke journalistieke platform laat zien hoe onderzoeksjournalistiek maatschappelijke impact kan hebben. Hun transparantie, vasthoudendheid en het creëren van een betrokken community maken Follow the Money tot een ongebruikelijke maar krachtige inspirator binnen de lijst.

Grootste stijgers

Opvallende stijgers in de lijst zijn onder andere Follow the Money en Bever. Deze laatste zet in om mensen zin te geven om naar buiten te gaan en zet daarnaast in op circulaire retail. Ook meer bekende merken met een duidelijke focus winnen aan inspiratiewaarde, zoals VELUX, Triodos Bank en Rabobank. In onzekere tijden zoeken Nederlanders hun steun bij bekende organisaties.

Vier pijlers van inspiratie

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het consumentenvertrouwen in juni nog steeds laag: -36. Het sentiment blijft ver onder het langjarig gemiddelde van -10. Deze aanhoudende negatieve roept de behoefte op aan organisaties die vertrouwen en inspiratie bieden.Uit het onderzoek achter de Inspirerende 40 komen vier pijlers die bijdragen aan de inspirerende kracht van een organisatie:

• Visie voor de wereld van morgen: Organisaties die een duidelijke en positieve toekomstvisie communiceren.
• Innovatie vanuit de missie: Het vermogen om vernieuwende oplossingen te bieden die maatschappelijke uitdagingen aanpakken.
• Prikkelende relatie: Een authentieke en betekenisvolle interactie met klanten.
• Next level klantervaring: Het bieden van uitzonderlijke en memorabele klantbelevingen.

Strategische implicaties voor organisaties

Wereldwijd onderzoek toont dat inspirerende organisaties hun bedrijfsresultaat fors verbeteren. Meerdere onderzoeken tonen de waarde daarvan. Zo groeien bedrijven met een duidelijke maatschappelijke purpose drie keer sneller. Daarnaast winnen ze tot 46% extra marktaandeel. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat organisaties met een maatschappelijk relevent verhaal meer medewerkers aantrekken.

Uit het onderzoek van de Inspirerende 40 blijkt dat twee op de drie professionals de maatschappelijke waarde van organisaties meeweegt bij de keuze om te solliciteren. Voor bijna één op de vier medewerkers is dit zelfs een zeer belangrijk of het allerbelangrijkste kenmerk.

In het huidige economische klimaat is het daarnaast voor organisaties cruciaal om vertrouwen op te bouwen bij consumenten. Dit vereist een focus op maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en klantgerichtheid. Organisaties die deze elementen integreren in hun strategie zullen beter in staat zijn om zich te onderscheiden en ook in deze tijd te groeien.