Pre-rolls bij NRC Podcasts maken na twee contactmomenten al impact

Pre-rolls bij NRC Podcasts maken na twee contactmomenten al impact

03-02-2025 (12:21) - Marketing

Adverteren via pre-rolls in NRC-podcasts is effectief in het stimuleren van boodschapbekendheid en (aankoop)intentie, zo blijkt uit een meerjarige studie van NRC en Mindshare. Voor minder bekende merken biedt deze strategie een aanzienlijke boost in zichtbaarheid, met een geholpen bekendheid tot wel 45%.

Sinds 2022 werken NRC en Mindshare samen om het effect van pre-roll-advertenties binnen NRC-podcasts te onderzoeken. Met strategische ondersteuning van Mindshare werd een grootschalige, meerjarige studie opgezet, waarin bijna vijftig pre-roll-campagnes van 36 adverteerders onder de loep zijn genomen.

Snelle impact

Een pre-roll voor een NRC-podcast kan met idealiter 250.000 impressies per week en een contactfrequentie van slechts 2 al optimale impact op communicatiedoelstellingen realiseren. Dat maakt adverteren bij NRC bijzonder kosteneffectief

De NRC-podcasts bereiken een selectieve doelgroep van HBO+-opgeleide en welstandige jongeren die moeilijk te bereiken zijn via andere media. Bovendien zijn ze zeer frequent in hun luistergedrag. Gemiddeld besteden ze bijna 10 uur per maand aan podcasts, waarvan minimaal zes afleveringen afkomstig zijn van NRC. 

Zes pijlers

Sterke creaties bouwen sneller herkenning op en realiseren effectievere impact op communicatiedoelstellingen. Deze creaties kenmerken zich door: (1) kortere spotlengtes, (2) eenvoudige boodschappen, (3) een duidelijke call-to-action, (4) effectief gebruik van muziek, (5) integratie van merkelementen en (6) een mix van mannelijke en vrouwelijke stemmen.

'Krachtig middel'

"De resultaten van dit onderzoek bevestigen dat pre-roll-advertenties voor NRC-podcasts een krachtig middel zijn om merkbekendheid, boodschapoverdracht en (aankoop)intentie te verhogen", aldus Sanne Frowijn, Business Insights Director van Mindshare. "Door het hanteren van de juiste impressieaantallen en contactfrequenties, helpt NRC adverteerders hun communicatiedoelstellingen snel en efficiënt te realiseren. Verder zorgt een sterke creatie voor optimale impact met minder contactmomenten, wat de efficiëntie van NRC-campagnes kan vergroten en kan resulteren in gerichtere, kosteneffectieve campagnes."

Madelon Fortuin, Commercieel Directeur Mediahuis NRC: "NRC is leergierig en streeft voortdurend naar het aantonen én optimaliseren van effectiviteit. Onderzoek is daarbij van cruciaal belang. Het helpt ons adverteerders beter te kunnen adviseren. De samenwerking tussen NRC en Mindshare heeft de expertise van beide partijen op het gebied van podcastreclame versterkt, waardoor we podcastreclame naar een hoger niveau kunnen tillen."


Bureaus

Media

Economisch