Uitzendbureau voor Gen Z medewerkers in de ouderenzorg gelanceerd

11-10-2022 (16:40) - Marketing

Op de ‘Nationale ouderendag’ is BRON gelanceerd, een uitzendbureau dat de taal spreekt van de volgende generatie zorgmedewerkers.

Bijna de helft van de starters in de zorg (*43%) haakt binnen twee jaar al af. De druk is te hoog en begeleiding is er te weinig. En door de vergrijzing wordt de vraag naar zorg alleen maar dringender. Gen Z (geboren tussen 1996 en 2015) is een maatschappelijk geëngageerde generatie die een sleutelrol kan spelen in het oplossen van het personeelstekort in de zorg. Met training en begeleiding op de gebieden waar deze nu nog ontbreekt, biedt BRON de startende zorgmedewerker een vangnet. Zo wordt uitval voorkomen en kan zorgpersoneel met meer zelfvertrouwen en trots zorgen. *Adviescommissie Werken in de Zorg

Luuk Roks, oprichter BRON: “Met BRON willen we de nieuwe generatie zorgmedewerkers bieden wat ze nodig hebben om zelfverzekerd en strijdvaardig aan de slag te gaan. Gen Z is gericht op persoonlijke ontwikkeling en daar is de zorg onvoldoende op ingesteld. Het is een maatschappelijk geëngageerde generatie die impact wil maken. We willen hen daarbij helpen zodat ze vitaal en met trots, hun werk kunnen doen.”

Vergrijzing op zijn top

De zorg voor ouderen staat onder druk. Als in 2050 de vergrijzing op zijn top is, zal bij ongewijzigd beleid het aantal mensen in verpleeghuizen zijn verdubbeld. Terwijl het personeelstekort stijgt van 26.000 mensen in 2020 naar 243.000 mensen in 2050, voornamelijk in de verpleging en verzorging*. Ouderenzorg moet toekomstbestendig worden en BRON wil daaraan bijdragen. *ABF Research

Jouw zorg is onze zorg

Om te voorkomen dat starters moegestreden en uitgeput binnen twee jaar de handdoek in de ring gooien, biedt BRON een completere dienst. Het uitzendbureau wil de starter begeleiding geven waar die nu nog ontbreekt en op die manier het gat dichten tussen onderwijs en de praktijk. Naast werkverschaffing en zaakwaarnemerschap is er bijvoorbeeld aandacht voor problematiek rondom het stellen van grenzen met weerbaarheidstrainingen en persoonlijke coaching. En omdat starters zich nu vaak alleen en niet gehoord voelen, biedt BRON een hechte community waar zorgmedewerkers elkaar ontmoeten en ervaringen delen.

Meer zorg voor zorgmedewerkers

Door bureaucratie en een hoge werkdruk heeft interne begeleiding in de zorg nu niet de prioriteit die nodig is om starters op weg te helpen. Luuk: “Het probleem op de werkvloer aanpakken is onrealistisch, daar is er nu de ruimte niet voor. Als uitzendbureau zien we hier een rol voor onszelf. Met BRON willen we starters extra ondersteuning geven waar ze die nu missen. Het is belangrijk dat we meer gaan zorgen voor (beginnende) zorgmedewerkers.”

Over BRON

BRON is een uitzendbureau voor the next generation caretakers dat is opgericht door Luuk Roks, Tony Roodenburg en Soraya Mooijweer. De oprichters deden ervaring op met het uitzenden van studenten en young professionals met hun organisatie Phatcamp, een talent ontwikkelingsbureau in de creatieve industrie. Met BRON willen ze de uitval van starters in de zorg terugdringen door hen beter voorbereid en ondersteund aan het werk te laten gaan. Met persoonlijke begeleiding biedt BRON starters in de zorg een vangnet en maakt ze onderdeel van een community.

Bekijk de campagnevideo hier.


Bureaus

Media

Economisch