UM introduceert Full Color Media:

UM introduceert Full Color Media: "baanbrekend voor merkengroei in het AI-tijdperk"

30-01-2025 (10:33) - Marketing

Mediabureau UM, onderdeel van IPG Mediabrands, introduceert een vernieuwende propositie en filosofie die de manier waarop merken worden gebouwd zal veranderen. In een tijd waarin kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol speelt in marketing, introduceert UM Nederland nu: Full Color Media, "een vernieuwende propositie en filosofie die de manier waarop merken worden gebouwd zal veranderen".

Deze aanpak biedt een antwoord op de uitdagingen én kansen die AI brengt, zoals de dreiging van ‘blandness’ – de vervlakking van merken door lineaire data-gedreven modellen – en de mogelijkheid om via creatieve toepassingen écht op te vallen. Full Color Media combineert de kracht van data met de identiteit van merken om een onderscheidende marktpositie te claimen.

Wetenschappelijke basis

Full Color Media is het resultaat van een driejarig onderzoeksproject, dat UM uitvoerde in samenwerking met Felipe Thomaz, universitair hoofddocent Marketing aan de Universiteit van Oxford. Dit grootschalige onderzoek analyseerde data van meer dan 10.000 merken over een periode van drie jaar en resulteerde in het innovatieve Brand Patterns-model. Het model onthult de unieke 'codes' van merken – de complexe netwerken van associaties die bepalen hoe merken groeien en zich verankeren in de hoofden van mensen. Dit patroon wordt bepaald door drie essentiële componenten, de 3-V’s.

Visibiliteit (Visibility): Bevat factoren als aandacht en advertentiebekendheid, die merkonderscheidend vermogen creëren en verantwoordelijk zijn voor 64% van de merkengroei.
Vitaliteit (Vibrancy): Wordt beïnvloed door sociale betrokkenheid, mond-tot-mondreclame en online ‘buzz’. Dit draagt voor 11% bij aan groei van merken en vergroot de relevantie van het merk binnen de cultuur.
Variabiliteit (Variability): Bevat factoren zoals merk imago en kwaliteit, die voor 25% bijdragen aan groei door het creëren van intrinsieke waarde voor de consument.

"Uit dit onderzoek is gebleken dat merken vaak generieke mediaplannen hanteren, ondanks hun unieke merkpatronen. Door deze patronen te begrijpen, kunnen marketeers hun strategieën beter afstemmen en optimaal gebruik maken van hun unieke merkkracht." aldus Justus Wever, Managing Director van UM Nederland. "Wat Full Colour Media daarnaast uniek maakt, is dat het wordt aangedreven door onze mensen,” concludeert Wever. “Hun diepgaande kennis van menselijk gedrag en hun vermogen om inzichten uit data én cultuur te halen, maken onze aanpak levendig en impactvol. Dit stelt ons in staat om gewone merkinteracties om te zetten in impactvolle, Full Color ervaringen.”

Over UM

UM, de thuisbasis van Full Colour Media, is een mediabureau dat merken helpt hun volledige groeipotentieel te benutten door de kracht van merkpatronen. Als onderdeel van IPG Mediabrands opereert UM naast Nederland in meer dan 100 andere landen. Het bureau werkt met een breed scala aan lokale en internationale klanten, waaronder American Express, Vattenfall, Johnson & Johnson, Levi Strauss & Co, Dyson, Praxis, Upfield, Just Eat Takeaway.com, Jumbo en Mattel. Voor meer informatie, bezoek um.nl
 


Bureaus

Media

Economisch