Zombie-producten bedreigen business

11-12-2013 (08:21) - Marketing

Producenten van consumentenproducten veroorzaken schade aan hun business door het introduceren van ‘zombie’ en ‘kannibaliserende’ producten die ten koste gaan van de winst. Dit blijkt uit een studie van de Britse markt door TNS.
 
‘Zombie’ producten zijn producten die falen in het realiseren van groei op de lange termijn. ‘Kannibaliserende’ producten laten consumenten slechts switchen van het ene naar het andere product binnen het eigen portfolio. Daarmee dragen zij niet alleen niks bij aan de groei van de omzet, maar zorgen zij zelfs voor afname van merkkracht.
 
In de TNS studie op de Britse markt zijn bijna 3.500 productintroducties onder de loep genomen, waaronder snacks, wasmiddelen, frisdranken en huidverzorgende producten. Daaruit werd duidelijk dat 60% van de nieuwe introducties niet bijdraagt aan groei of zelfs ten koste gaat van de winst, vanwege kannibalisatie op bestaande producten.
 
‘Zombie’ en ‘kannibaliserende’ introducties, waarvan de impact over het algemeen veel te laat in het introductieproces wordt vastgesteld, vergroten het risico op het verspillen van kostbare capaciteiten en middelen. Alleen al in Groot-Brittannië verspilt de voedingsmiddelenindustrie zo'n 720 miljoen euro aan Research & Development (R&D), en dat is nog naast de miljarden euro's die de introductie van meer dan 3600 ‘zombie’ of ‘kannibaliserende’ producten kost.
 

 


TNS

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch