'Auto.nl voor de beste automotive-links'

30-09-2008 (10:39) - Media

Automotive internetbedrijf Zomoto tastte diep in de buidel en nam de felbegeerde url ‘Auto.nl’ over. Vandaag gaat deze nieuwe site live. RW online sprak over Auto.nl - een portal voor links naar auto-informatie - met Zomoto ceo Marque Joosten, oud-directeur van Funda. 

Kunt u even heel kort uitleggen wat Auto.nl precies is?
'Auto.nl is een portal met links naar websites met informatie over tweedehands auto’s, automodellen, financieringen, verzekeringen, onderhoud, onderdelen en accessoires, onderverdeeld in overzichtelijke categorieën met elk 25 links.'

Is er behoefte aan zo’n portal?
'Jazeker! In Nederland wordt het woordje ‘auto’ maar liefst 17 miljoen keer per maand op Google ingetoetst. Maar met de ontelbare links die vervolgens op je scherm verschijnen weet je bij god niet waar je de beste informatie zult vinden. Wij willen de mensen helpen dit binnen een paar seconden inzichtelijk te maken, zodat zij sneller betere informatie kunnen vinden.'

Wie of wat bepaalt welke link op de eerste plek staat?
'Dat doen onze bezoekers zelf door te stemmen. We doen niet aan gesponsorde links, zoals bijvoorbeeld bij Auto.startpagina.nl het geval is.'

Ik zag dat Zomoto op nummer één van de autosites staat. Wel een beetje verdacht...
'[lachend] Ja, om niet met een leeg scherm te beginnen hebben we zelf per categorie een selectie van 25 sites gemaakt. Bezoekers kunnen suggesties aandragen voor links die niet in de lijst staan. Op grond van de beoordelingen zal de ranking en de samenstelling vanzelf veranderen.'

Zijn adverteerders wel welkom op deze democratische portal?
'Jazeker, we moeten toch geld verdienen. We gaan trouwens ook de verkoop van advertising verzorgen voor de websites Autojunk.nl, ABHD.nl en het weblog Carwoman.nl.'

Nieuw is ook dat Zomoto een belang heeft genomen in Autoblog.nl?
'Ja dat klopt. Onder Autoblog.nl vallen overigens ook de sites die ik zojuist noemde. Voor actueel en leuk autonieuws kunnen onze bezoekers daar terecht. Verder gaan we op Zomoto.nl bij onze occasions relevant nieuws van Autoblog plaatsen en relevante occasions bij hun berichten.'

Hoeveel bezoekers verwacht u?
'Op Auto.nl verwachten we zo’n 100 duizend bezoekers per maand. Op de sites van Zomoto gezamenlijk verwachten we twee miljoen unieke bezoekers te ontvangen. Wat automotive betreft staan wij dan op de tweede plek na Sanoma (uitgever van Autoweek.nl en Autotrader.nl red.). Maar mijn schatting was voorzichtig. Misschien worden we wel de eerste.'

Is Zomoto van plan om in de toekomst nog meer autogerelateerde sites te beginnen?
'Ik sluit ‘t niet uit. In de toekomst wil ik kijken of we het mogelijk kunnen maken om ook nieuwe auto’s online te verkopen. Iets wat nu nog niet kan, maar waarvan ik denk dat de consument er wel behoefte aan heeft.'

Tot slot: in welke auto rijdt u zelf?
'Een Prius... en die had ik graag online willen kopen!'

Bureaus

Marketing

Economisch