Blije tijden met Grazia

16-04-2009 (12:13) - Media

Glossy weekblad Grazia maakt goede tijden door. De betaalde oplage steeg met 17.000 exemplaren en concurrent Gala is verleden tijd. Reden voor enige trots. Maar stijgt de arrogantie al naar hun hoofd? RW Online sprak hoofdredacteur Hilmar Mulder. ‘Het gaat een leuk jaar worden.’   

Concurrent Gala is inmiddels KO, maar Grazia was er niet verantwoordelijk voor, meent Hilmar Mulder. De bladen waren ook niet met elkaar te vergelijken. ‘Achter Gala zat een heel ander bedrijfstechnisch verhaal. In de media zijn we enorm tegen elkaar afgezet, maar onze formules waren verschillend: zij waren 100 procent een celebrityblad, bij ons is het echt een mix. Ik denk ook niet: dat hebben wij toch maar weer gedaan. Het enige voordeel is dat je zichtbaarder bent als een tijdschrift uit het schap verdwijnt. Tegelijkertijd vinden we het ook jammer; met z’n tweeën ben je toch een segment. Ben je herkenbaarder voor mensen en B2B.’

Volgens Mulder zijn er verschillende redenen voor hun succes. Zo is een aanlooptijd  belangrijk om herkenbaar te worden, die hebben ze gekregen en benut. ‘Sinds onze lancering in 2007 hebben we het product tevens aangescherpt en fijn geslepen. Dat wordt blijkbaar door de lezers herkend. Een weekblad met maandbladuitstraling was er ook niet. Daarnaast bieden we als weekblad een unieke mix: fashion, real life en celebrity news. Die combinatie hebben we heel sterk uitgebouwd.’ 

Tegen de wind in

Felicitaties liggen voor de hand. Grazia zag haar betaalde oplage stijgen met circa 17.000 exemplaren (van 41.676 exemplaren (Q4, 2007) naar 58.628 (Q4, 2008)). Maar het magazine is zich ook bewust van de ‘andere tijden’. ‘Het is natuurlijk een heel moeilijke markt op dit moment. Ik bedoel, economisch gezien moet je nu tegen de wind in. Adverteerders zitten meer dan voorheen op hun portemonnee. En tegelijkertijd moet je wel die nieuwe consument weten te raken.’

Geen makkelijke tijden blijkbaar, zelfs voor een Grazia. Waar liggen de uitdagingen voor het magazine nu met name? ‘De consument draait zijn eurootje steeds vaker om. Ze is er kritischer mee. Wat dat betreft hebben wij een heel prettige prijs-kwaliteitverhouding, dat wordt blijkbaar herkend. We spelen ook in op het budgetgevoel. Wij hebben als eerste uitgepakt met de kredietcrisis, vorig jaar september/oktober al. Brachten we mode voor onder de vijftig euro en introduceerden we termen als ‘recessionista’s’. Je moet altijd de heersende tijdgeest weten te vertalen naar invalshoeken voor je eigen doelgroep. Bij Grazia vind je het gevoel van de tijd terug, maar je kunt er ook mee vluchten. Een uurtje van dat alles, voor maar 1,95 euro!’

Arrogantie
Op de site van Grazia staat trots: ‘De number 1 fashion glossy... elke week!’  Bespeuren we daar enige arrogantie? ‘Nee hoor. Wij hebben hem ook niet meer als headline op het blad. Online moet dat gewoon nog worden aangepast. Maar we hadden hem toentertijd erop gezet, omdat we de number 1 fashion glossy zijn elke wéék. Wij vonden ook: wij zijn de eerste. Het eerste weekblad waarin mode zo’n belangrijke pijler is. Dus op zich is dat nog steeds zo. Sterker nog, als je het aantal modepagina’s telt, is het misschien meer dan terecht. Vergeleken met een maandblad doen wij minstens zoveel, wellicht doen we zelfs iets meer. Maar ik heb geen enkele ambitie om op dat vlak arrogant te zijn.’ 
Tot slot, wat gaat de toekomst Grazia bieden? ‘We zitten in een uitdagende tijd. Wat dat betreft, denk ik dat het een leuk jaar gaat worden. Het is heel belangrijk dat je als tijdschrift blijft opvallen en verrassen. En dat je met bijzondere verhalen, mooie foto’s en opvallende acties blijft komen. Daarvan hebben we wel een paar in de pijplijn zitten. Elke week moet je mensen een reason to buy geven. Maar eigenlijk willen we de mensen gewoon blij maken in deze tijd.’ (CW)



 
 
 


Bureaus

Marketing

Economisch