Commissariaat voor de Media waarschuwt voor verdringing Nederlands media-aanbod

Commissariaat voor de Media waarschuwt voor verdringing Nederlands media-aanbod

25-11-2024 (09:46) - Media

Het Commissariaat voor de Media waarschuwt dat sociale media en streamingdiensten het Nederlandse media-aanbod verdringen. Dit bedreigt de toegang tot betrouwbaar nieuws en de verbindende rol van lokale media, aldus de nieuwste Mediamonitor.

Internationale platforms zoals Netflix en YouTube bieden immers nauwelijks nieuws of actuele informatie en hebben een beperkt aanbod van Nederlandse content. Om deze trend te stoppen, moeten zowel wetgevers als mediabedrijven actie ondernemen. Het Commissariaat voor de Media pleit voor betere zichtbaarheid en vindbaarheid van betrouwbare journalistiek, zowel op nationale als internationale platforms.

"Ons medialandschap wordt steeds internationaler. Het is cruciaal dat betrouwbare en relevante informatie voor iedereen toegankelijk blijft," aldus Amma Asante, voorzitter van het Commissariaat. Europese regelgeving kan hierbij volgens haar een sleutelrol spelen.

Bovendien domineren internationale spelers de digitale advertentiemarkt. Hoewel hun marktaandeel sinds 2021 stabiel blijft, is het in de jaren daarvoor flink gegroeid. Deze ontwikkeling zet de Nederlandse mediamarkten steeds meer onder druk.

Fuseren

Een mogelijke reactie op de internationale concurrentie is de samenvoeging van mediabedrijven. Zo onderzoekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) momenteel de voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media. Mocht de overname doorgaan, dan ontstaat een mediagigant die een groot deel van de commerciële mediamerken in handen heeft. Het Commissariaat voor de Media waarschuwt echter dat dergelijke overnames risico’s met zich meebrengen voor de diversiteit en onafhankelijkheid van het media-aanbod.

Niet alleen jongeren

De verschuiving naar online mediaconsumptie beperkt zich niet tot jongeren. Volgens de Mediamonitor 2024 geldt dit inmiddels voor alle leeftijdsgroepen. Jongeren halen hun nieuws vooral van sociale media, een trend die de noodzaak onderstreept van een betrouwbare en veilige informatieomgeving. Het WRR-rapport Aandacht voor media benadrukte al eerder dat Europese regelgeving nodig is om belangrijke informatie beter zichtbaar te maken en mediagebruikers te beschermen tegen desinformatie. Het Commissariaat sluit zich hierbij aan.


Bureaus

Marketing

Economisch