Jongeren houden van gratis media
12-11-2008 (10:22) - Media
De helft van de tijd die jongeren investeren aan mediaconsumptie (het beluisteren, bekijken of lezen van nieuws op radio, televisie, internet of krant) gaat op aan gratis nieuwstitels. Dat blijkt uit de jongste editie van Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media (CvdM). De Mediamonitor brengt dit jaar de publiekszijde van de Nederlandse nieuwsmarkt in beeld. Het aandeel gratis nieuws is onder jongeren twee keer zo groot als bij ouderen. Aan betaalde nieuwstitels besteden jongeren slechts 13 procent van hun tijd: twee keer zo weinig als de ouderen.Televisie, en dan vooral het NOS Journaal, is voor alle publieksgroepen verreweg het dominantste nieuwsmedium. Voor actualiteitenrubrieken en andere programma’s waarin verdieping wordt gegeven aan het nieuws hebben jongeren weinig belangstelling. Zij geven de voorkeur aan snel en kort nieuws zoals dat bijvoorbeeld wordt gebracht op teletekst, nu.nl en de radiozenders Q-music, 3FM en Radio 538.
Het CvdM constateert dat de toekomst van de betaalde nieuwsmedia ‘verre van rooskleurig’ is. Jongeren groeien op met nieuws dat vrij te verkrijgen is en hebben tegelijk een voorkeur voor snelle en korte berichtgeving. Het gevolg kan zijn dat de nieuwsvoorziening verschraalt, stelt het Commissariaat. Het bepleit te onderzoeken of overheidsmaatregelen mogelijk zijn voor kwalitatief hoogwaardige nieuws- en informatieproducten. Minister Plasterk liet gisteren al weten weinig te voelen voor speciale, structurele overheidssteun voor media.
Villamedia