Journalist vertrouwt nog steeds op social media
31-05-2013 (08:38) - Media
Door de opkomst van social media is de snelheid van nieuwsverspreiding hoger, het bereik groter en zijn zowel PR professionals als journalisten meer en sneller gaan publiceren. PR professionals vinden social media nog lang niet altijd een betrouwbare bron van informatie (44%), terwijl een meerderheid van de journalisten en bloggers (63%) het wel een betrouwbare bron vindt.
Fact checking is en blijft erg belangrijk, maar het gebruik van social media zorgt voor een dilemma: zo snel mogelijk onjuiste informatie delen of (te) laat correcte informatie delen? Van de journalisten en bloggers geeft 76% aan dat fact checking door de komst van social media nu minder zorgvuldig gebeurt. Dit blijkt uit een onderzoek van Social Embassy in opdracht van ING Nederland onder PR professionals en journalisten.
Social media zijn voor 88% van de PR professionals een vast onderdeel van de middelenmix en een manier om geïnteresseerden te bereiken. Een ideale mix bestaat niet maar is sterk afhankelijk van onder andere de boodschap, doelgroep en doelstelling.
Social media is voor PR professionals het kanaal voor dialoog en het vergroten van bereik van de boodschap. De traditionele middelen zijn meer geschikt voor zenden en informeren. Journalisten gebruiken social media vooral om hun bereik te vergroten en nieuws te verspreiden, zo blijkt uit het onderzoek.
Tegelijkertijd zijn social media voor meer dan de helft van de ondervraagde journalisten de belangrijkste bron van informatie (53%). Zo blijven zij op de hoogte van wat leeft bij de consument, van het nieuws van organisaties en kunnen ze desgewenst de dialoog aangaan. De overgrote meerderheid (86%) vindt dat PR professionals en woordvoerders social media beter kunnen benutten.