Mediabedrijven beklagen zich in Brussel

25-02-2009 (09:56) - Media

Commerciële tv-zenders en uitgevers beklagen zich in Brussel over oneerlijke concurrentie door staatsomroepen in de EU. Die krijgen volgens hen jaarlijks ongeveer 22 miljard euro aan staatssteun toegestopt.

De mediabedrijven vragen EU-commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) niet toe te geven aan het verzet tegen haar plan voor staatsomroepen. Kroes wil elke nieuwe activiteit van publieke omroepen laten toetsen op eerlijke concurrentie. De Associatie voor Commerciële Televisie (ACT), de Europese uitgeversbond EPC en verwante organisaties meldden dat dinsdag in Brussel. Aanleiding is een hoorzitting over het plan op 5 maart in het Europees Parlement.

Tegen het plan is flink verzet van minister Ronald Plasterk (Media) en zijn collega's in andere EU-landen. Europarlementslid Cornelis Visser (CDA) vindt de voorgenomen keuring van nieuwe activiteiten van publieke omroepen te zwaar en te gedetailleerd. Visser noemt het ook vreemd dat commerciële omroepen tevoren inzage krijgen in nieuwe activiteiten van hun publieke concurrenten.
De mediabedrijven vinden deze bezwaren sterk overdreven. ‘Een nieuwe dienst zoals tv-nieuws op de gsm komt heus wel door de keuring’, verwacht directeur Ross Biggam van ACT. De keuringskosten vallen volgens hem mee. In Duitsland, dat al heeft besloten tot zo'n test, bedragen die volgens hem 0,05 procent van het jaarbudget van de publieke omroepen.

Directeur Angela Mills van de Europese uitgeversbond EPC wijst erop dat de publieke omroepen door hun websites inmiddels ook kranten bedreigen. ‘Alles wat zij online zetten is niet gebaseerd op abonnementen maar op belastinggeld. Het zijn al economisch moeilijke tijden. Het wegzuigen van abonnees en adverteerders door publieke omroepen maakt het voor ons nog erger.’

 


ANP

Bureaus

Marketing

Economisch