Meer ontslagen om misbruik social media
17-08-2009 (09:31) - Media
Het aantal officiële waarschuwingen, schorsingen of ontslagen als gevolg van het misdragen van een werknemer op een sociaal netwerk is het afgelopen jaar verdubbelt. Dat concludeert Proofpoint op basis van een onderzoek onder bedrijven met 1000 werknemers of meer.
Uit het onderzoek blijkt dat 17 procent van de ondervraagde bedrijven al eens te maken heeft gehad met vervelende situaties rond het gebruik van social media. In 8 procent van de gevallen was dit uiteindelijk reden voor het ontslaan van de werknemer.
Van de Amerikaanse bedrijven gaf 13 procent aan al eens een onderzoek te hebben ingesteld na slechte publiciteit als gevolg van een sms of Twitter-bericht. Verder bleek dat 15 procent het afgelopen jaar een medewerker heeft moeten berispen voor het overtreden van het bedrijfsbeleid rond het delen van multimedia als muziek of video.
De stijging in het aantal berispingen of ontslagen heeft meerdere oorzaken. Ten eerste wordt het gebruik van social media tools steeds meer common case en zit een 'ongelukje' voor werknemers in een klein hoekje. Daarnaast beginnen steeds meer werkgevers de kracht én de gevaren te ontdekken van social media. Gesteund door een serie met nieuwe applicaties en gereedschappen zijn zij niet alleen scherp op wat de klant zegt, maar zien zij ook sneller die klagende werknemer verschijnen. Het zou dus zomaar kunnen dat de cijfers volgend jaar weer gestegen zijn.