NPO scoort beter dan Europese collega's

12-08-2009 (11:02) - Media

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft in 2008 prima gepresteerd vergeleken bij Europese collega’s. De drie netten behaalden samen een marktaandeel van 34,9 procent, een stijging van 3,6 procent ten opzichte van 2007.

Dat blijkt uit het rapport ‘TV Market in Europe’. Het gemiddelde aandeel van de publieke omroepen in Europa daalde met 0,4 procent. De NPO kan zich echter buigen op de beste prestatie in de afgelopen vier jaar. Volgens de European Broadcasting Union is de Nederlandse stijging mede te danken aan de in 2006 gewijzigde programmastrategie.

De marktaandelen van de BBC en France Télévisions in 2008 respectievelijk 0,9% en 1,9%. De Belgische VRT is erin geslaagd het afgelopen jaar een stijging te behalen: in 2008 behaalde de omroep een gemiddeld marktaandeel van 40,2% ten opzichte van 39,4% in 2007. Ook het Duitse ARD en ZDF behaalden naast een bovengemiddeld bereik een stabiel marktaandeel.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch