Popstars begint nieuw seizoen met 1,5 miljoen kijkers
17-08-2009 (10:13) - Media
Het tweede seizoen van Popstars, de tv-talentenjacht van SBS6, ging vrijdag van start met 1.508.000 kijkers. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Met Popstars gaf SBS6 vrijdag de aftrap van het nieuwe tv-seizoen.
Door als allereerste te beginnen met de nieuwe najaarsprogrammering, probeert de commerciële tv-zender kijkers te laten wennen aan SBS-programma's om de concurrentie een slag voor te zijn.
Voor de audities hadden zich 6500 kandidaten aangemeld. Nieuw dit jaar zijn de mystery popstars: bekende zangtalenten, die onherkenbaar optreden voor de jury. In de eerste aflevering was dit een jonge vrouw, waarschijnlijk een dochter van een bekende Nederlander. De jury liet haar doorgaan naar de volgende ronde, maar had eigenlijk geen idee wie er nou achter het melkglas schuil ging.
De Popstars-jury bestaat uit Patricia Paay, Henkjan Smits en Maurice Wijnen. Pas in de finale maakt de jury bekend of ze op zoek zijn naar een solist, een duo of een groep. De presentatie is in handen van Nance en Gerard Joling.
Over de hele afgelopen week scoorde SBS 6 met een andere uitzending het best bekeken programma, overigens. De voetbalwedstrijd Nederland-Engeland trok 2.466.000 kijkers. De drie zenders uit de SBS Groep behaalden samen over de hele week een marktaandeel 20.5 procent. In het avondtijdvak was dit aandeel 25,9 procent.
De publieke omroepen en de RTL-zenders behaalden respectievelijk 30,0 procent en 22,6 procent, en in het avondtijdvak 33,9 en 25,2 procent. In week 33 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 151,1 minuten.