Tour wél succesvol voor NOS
28-07-2009 (09:43) - Media
De Tour de France 2009 is voorbij. Alberto Contador bewees met overtuiging dat hij de beste renner van de Tour 2009 is. Over het geheel genomen is dit jaar op TV meer gekeken naar de live uitzendingen van vorig jaar. De gemiddelde kijkdichtheid van alle live uitzendingen lag dit jaar hoger dan in 2008. Dit jaar waren er 885.000 kijkers ten opzichte van de 776.000 kijkers in 2008. Eén van de meest bekeken live momenten van de afgelopen Tour was op 19 juli, toen Contador de etappe van Pontarlier naar Verbier won. Ruim 2 miljoen mensen keken naar het moment dat hij over de finish ging. Deze live uitzending van 19 juli is met 1.433.000 kijkers gemiddeld ook de best bekeken live uitzending van deze Tour.
Verder heeft vooral het programma NOS Studio Sportzomer De Avondetappe met presentator Mart Smeets veel kijkers getrokken. Met de sfeervolle beelden op mooie locaties, met interessante gasten en gesprekken was dit programma populair bij mannen, maar vooral ook bij vrouwen. De gemiddelde kijkdichtheid van deze uitzendingen in de afgelopen Tour de France was 980.000 kijkers ten opzichte van het aantal 834.000 in 2008. De best bekeken uitzending van dit programma was ook op 19 juli, vanuit Aigle Chateau. Toen keken 1.223.000 mensen naar het programma.
De speciale Toursite op internet kende dit jaar een explosieve stijging aan bezoekers. Het aantal unieke bezoekers ten opzichte van vorig jaar is bijna verdubbeld. De meest populaire onderdelen van de site waren het nieuws, de ronde (waar je etappe uitslagen kon lezen) en de live stream. Het aantal unieke bezoekers dit jaar bedroeg totaal 1.754.200. Vorig jaar waren dit er 958.986.