Wat is effectieve dagbladreclame?
14-08-2009 (00:00) - Media
Wat is nodig voor een effectieve dagbladreclame? Het moet goed gemaakt zijn uiteraard. Maar ook intensief lezersgedrag en een positieve houding tegenover reclame zijn bepalend.
Dat blijkt uit analyses van Universal Media en Cebuco, op basis van onderzoek door bureau Veldkamp. Volgens de onderzoekers zijn de uitkomsten direct toe te passen, en kunnen makers van dagbladreclame dan de effectiviteit dan ook nauwer voorspellen met deze uitkomsten.
Meer koopgedrag
Een advertentie in een krant die helemaal bekeken wordt door de lezer, levert de helft meer merkherkenning op dan een uiting in een deels gelezen krant. Ook is er aantoonbaar meer winkelbezoek waar te nemen in het eerste geval.
Ook bekijken ontvankelijke lezers bijna tweemaal zoveel advertenties als 'reclame-kritische' lezers. Dit leidt tot significant meer koopgedrag, omdat de eerste groep reclame als een vast onderdeel van de krant ervaren en bewust op aanbiedingen letten.
Regionaal
Ten slotte heeft ook het mediagedrag van de lezer effect. Op mensen die uitsluitend de krant lezen en radio en tv uitlaten, heeft reclame meer effect. Volgens het onderzoek combineert 70 procent van de dagbladlezers hun krant niet met andere media.
De verschillende typen dagbladen worden verschillend beoordeeld door het publiek. Landelijke kranten hebben een enorme binding met de lezer, en worden langdurig en aandachtig gelezen. Regionale titels scoren positief in kwaliteit, en veel van hun lezers zeggen open te staan voor advertenties, met name relevante reclame en aanbiedingen.
Tabloids
Gratis kranten hebben weliswaar geen lange leesduur, maar worden vaak wel van begin tot eind doorgenomen. De leesintensiteit is daarmee niet lager dan de betaalde kranten. Ook is bij de gratis tabloids de ontvankelijkheid voor advertenties groot. Reclame hoort er bij de gratis kranten nu eenmaal bij.
Een samenvatting van het onderzoeksrapport treft u aan op www.cebuco.nl.