‘Wij willen dat iedereen Jumbo-fan wordt’
27-11-2008 (10:15) - Media
Supermarktketen Jumbo groeit en bloeit. Het familiebedrijf wint de ene na de andere prijs en heeft het aantal winkels in de afgelopen vijf jaar zien verdubbelen. Het relatietijdschrift ‘Mijn Jumbo’ heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Dat werd duidelijk uit het praatje van formuledirecteur Colette Cloosterman-Van Eerd, gisteren op het Customer Media Congres in Haarlem. ReclameWeek was erbij.Jumbo is een van de snelst groeiende supermarktketens van Nederland, maar blijft in hart en nieren een echt familiebedrijf. Dat is aan alles te merken, ook aan het relatietijdschrift ‘Mijn Jumbo’ dat dit jaar vijf jaar bestaat. Een trotse Colette Cloosterman-Van Eerd vertelde er gisteren over op het Customer Media Congres in Haarlem. Ze runt het bedrijf samen met vader, broer en zus Van Eerd.
Jumbo-fan
‘Het blad is ontstaan vanuit de behoefte om klanten aan ons te binden, diep hun ziel te raken’, zegt Cloosterman-van Eerd, die de functie van formuledirecteur vervult bij Jumbo. ‘We wilden over het wel en wee van de Jumbo kunnen vertellen, de klant een warm gevoel geven en er op die manier voor zorgen dat iedereen Jumbo-fan wordt.’
In het blad staan veel items met echte klanten en medewerkers die vertellen wat ze van de Jumbo vinden of tips geven. Cloosterman-Van Eerd: ‘Soms krijg je ook reacties die je er eigenlijk niet in wilt hebben, maar we plaatsen ze toch. Het tijdschrift moet eerlijkheid en echtheid uitstralen, de sfeer die we ook in de winkel hebben. Dat is belangrijk.’ Het blad verschijnt 13 keer per jaar in een oplage van 2 miljoen, waarvan ook veel exemplaren aan huis worden bezorgd.
Hoog kneu

In elk nummer passeren ook alle Van Eerd-familieleden de revue. Een favoriet onderdeel zijn de praktische huishoudtips van moeder Van Eerd waarin ze bijvoorbeeld uitlegt hoe je te nauwe schoenen kan oprekken door er met natte sokken een rondje op te lopen. Cloosterman-Van Eerd zelf neemt het voorwoord voor haar rekening. In het jongste nummer doet ze daarin uit de doeken hoe er bij haar thuis Sinterklaas wordt gevierd. Ja, het blad heeft een hoog kneuterigheidsgehalte.
De ‘7 dagelijkse zekerheden’ waarmee de Jumbo zich profileert, waaronder ‘gegarandeerd de laagste prijs’ en ‘100% vers’ worden in het blad toegelicht en telkens weer herhaald. Cloosterman-Van Eerd: ‘Je moet in deze tijden van onzekerheid, het vertrouwen van de klant zien te winnen. Om dat te bereiken moet je je statements continue blijven herhalen. Bij ons speelt het tijdschrift daar een belangrijke rol in.’
En blijkbaar werpt de taktiek zijn vruchten af, want in 2008 won Jumbo de eretitels ‘Beste Winkelketen van het Jaar’, ‘Meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland’ en alweer voor de elfde keer ‘Beste Supermarkt van het Jaar’.
Bieke van der Mark