
The Romans Amsterdam benoemt Matthijs van Unen tot Director
The Romans Amsterdam, geopend in 2023 in Nederland, heeft Matthijs van Unen benoemd tot Director. Met deze belangrijke aanwinst wil het bureau het snelgroeiende, lokaal gerichte team verder versterken en ontwikkelen.
Van Unen komt over van Ace PR, waar hij leiding gaf aan het dagelijkse team, het klantenbestand van het bureau beheerde, met onder andere L’Oréal Paris, YoungOnes en National Geographic, en een bijdrage leverde aan de fusie van bureaus binnen de Ace groep. Daarvoor was hij verantwoordelijk voor key clients, teammanagement en groei bij Fitzgerald in de rol van Client Director en interim Managing Director, en werkte hij als Senior Consultant bij Glasnost, beide inmiddels onderdeel van de Ace Group.
Van Unen is een ervaren communicatieprofessional en leider, die erin is geslaagd sterke relaties met klanten op te bouwen en uit te breiden. Tijdens zijn jaren bij Fitzgerald en Glasnost leidde hij campagnes en beheerde hij accounts zoals Lynk & Co, waarvoor hij de merkintroductie in Nederland begeleidde; Magnum, waar hij de iconische Magnum Sleepovers aanstuurde; en Uber, waarvoor hij het persbureau in Nederland en België leidde.
Met de ambitie om creatief werk verder op te schalen en de uitdaging om een fris, energiek en steeds groter wordend Nederlands team te begeleiden en ontwikkelen, brengt Van Unen zijn ruime ervaring mee naar The Romans. Geïnspireerd door de belofte van The Romans om merken te helpen afscheid te nemen van saaie PR en te kiezen voor cutting-edge, geïntegreerde campagnes, start Van Unen kort na de winst van The Romans als Global PR Agency of the Year bij zowel de prestigieuze PRWeek Global Awards 2025 als de Campaign Global Awards 2025.
'De versterking die we nodig hebben'
In zijn nieuwe rol wordt Van Unen verantwoordelijk voor het leiden van lokale klantrelaties, zijn team en het ondersteunen van Partner Sophie Nicholson bij de groei van het klantenportfolio en bureau. Zijn komst volgt op de eerdere benoeming van Emma Fenny als Director, die leiding geeft aan het global klantenportfolio van het bureau.
"Tijdens het zoekproces heb ik veel mensen gesproken, maar binnen enkele minuten wist ik dat Matthijs degene was die we zochten", zegt Sophie Nicholson, Partner bij The Romans Amsterdam. "Hij is niet alleen strategisch, creatief gedreven, culture savy en ambitieus voor zijn klanten; hij is ook een empathische leider en ontzettend leuk om mee samen te werken. Nu we inmiddels ruim in ons tweede volledige jaar in Amsterdam zitten met een groeiend en divers portfolio van klanten, is Matthijs precies de versterking die we nodig hebben om de volgende stap te zetten."
Matthijs van Unen: "Ik ben enorm onder de indruk van het potentieel, de ambitie en het profiel dat The Romans in zo’n korte tijd in Amsterdam heeft opgebouwd. Het is een eer om dit team te mogen versterken en verder te bouwen aan het momentum dat het bureau in de Nederlandse markt heeft gerealiseerd. Ik ben ervan overtuigd dat merken op zoek zijn naar een bureau dat echt begrijpt hoe creativiteit en PR geïntegreerd kunnen worden om complexe uitdagingen op te lossen en headlines te creëren die impact maken. Samen met het team dit naar een hoger niveau tillen is een kans waar ik ongelooflijk veel zin in heb”