Nieuw bestuur Week Zonder Vlees zet in op snellere eiwittransitie

Nieuw bestuur Week Zonder Vlees zet in op snellere eiwittransitie

05-02-2025 (12:12) - Sustainable

De organisatie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft een nieuwe bestuur. De nieuwe lichting gaat werken aan een versnelling van de eiwittransitie. "Het is tijd voor de volgende fase", aldus oprichtster Isabel Boerdam.

Van alle hoofdmaaltijden die in 2023 in Nederland werden gegeten, was volgens het CBS een kwart vegetarisch. Daarmee loopt Nederland voorop in Europa wat betreft het aantal flexitariërs. Uit onderzoek uitgevoerd door ProVeg International blijkt dat 42% van de Nederlandse respondenten zichzelf als flexitariër beschouwt (Foodlog).

Dit percentage is aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde van 30%. Voor de Week Zonder Vlees was dat de reden om, na de behaalde successen in Nederland, haar vleugels uit te slaan in Europa: de afgelopen jaren heeft de stichting ook in België, Denemarken en Duitsland bijgedragen aan de noodzakelijke eiwittransitie. Bemoedigende ontwikkelingen, maar wel in een uitdagend landschap.

Minder aandacht voor duurzaamheid

In 2024 heeft de consument voor het eerst minder aandacht voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen zo blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2024. Bij diverse duurzaamheidsthema's, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Voor aankopen in de supermarkt is de aandacht voor duurzaamheid zelfs 10% minder dan in 2023 (69% vs. 59%).

Supermarkten en producenten ervaren dat de vraag naar vegetarische en plantaardige alternatieven stagneert, of in sommige categorieën zelfs terugloopt. "We zien wel een voorzichtige verschuiving in de richting van meer plantaardige eiwitconsumptie”, stelt Marleen Onwezen, expertiseleider Consumentengedrag bij Wageningen University & Research. “Maar het gaat niet hard genoeg.”

Eiwittransitie gaat niet hard genoeg

Ook uit de Eiwitmonitor in opdracht van het ministerie van LVVN blijkt dat de transitie niet snel genoeg gaat. Het ministerie van LVVN heeft als doelstelling dat Nederlanders in 2030 evenveel plantaardige als dierlijke eiwitten consumeren. Op dit moment is dat respectievelijk 39% en 61%.

Volgens de Eiwitmonitor is de meerderheid van de Nederlandse consumenten nog steeds verknocht zijn aan vlees en zuivel, en minder gemotiveerd zijn om plantaardige eiwitten te kiezen. Dit komt ondermeer door de aandacht in de supermarkt en voedselomgeving die nog steeds vooral naar dierlijke producten gaat. Campagnes zoals de Week Zonder Vlees & Zuivel vervullen hier een belangrijke rol om het gedrag van consumenten te veranderen.

Industriebrede samenwerking en krachtige communicatie essentieel

Boerdam: "Industriebrede samenwerking en krachtige communicatie zijn essentieel om de eiwittransitie te versnellen. Dit zijn twee ingrediënten waarin Stichting Week Zonder Vlees sinds dag één effectief in is gebleken. En deze krachten gaan we de komende twee jaar maximaal uitbouwen. Samen met het nieuwe bestuur gaan we een belangrijke bijdrage leveren aan de versnelling van de eiwittransitie. En uiteraard starten we aanstaande maart met de achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel."

Veelzijdig bestuur en adviesraad

Per februari 2025 is het nieuwe bestuur van Stichting Week Zonder Vlees officieel geïnstalleerd. Dit is een veelzijdige samenstelling van professionals, ieder met een eigen expertise en dossier. Op alfabetische volgorde:

Isabel Boerdam | Als oprichter van de campagne, tevens directeur van de stichting en niet-uitvoerend bestuurslid draagt Isabel de eindverantwoordelijkheid over de strategie van de campagne, het team van de stichting, de dagdagelijkse operatie en impactdoelstellingen in zowel Nederland als Europa.

Karin Bijveld | Met veel ervaring op het gebied van marketing, sales en e-commerce in de sector duurzame consumptiegoederen én een achtergrond in fondsenwerving voor Cordaid is Karin een gedreven toevoeging aan het bestuur, niet alleen op het gebied van de (marketing)campagne maar tevens op het dossier sponsorwerving.

Madelon Schaap | Met ruim 30 jaar ervaring in het veld van marketing en communicatie, waarvan meer dan 10 jaar als managing director, is Madelon dé aangewezen adviseur voor de succesvolle en effectieve doorontwikkeling van de Week Zonder Vlees-campagne in Nederland.

Natascha Kooiman | Als plantaardig ambassadeur van het eerste uur en tevens mede-oprichter van Transitie Coalitie Voedsel is Natascha dé kwartiermaker in de Nederlandse eiwittransitie met een bijzonder breed netwerk en een zeer waardevolle expertise op het gebied van transitiestrategie.

Rocus Troost | Met ruim 35 jaar ervaring in de voedingsindustrie, in uiteenlopende rollen van sales tot commercie en enkele jaren als managing director, begrijpt Rocus als geen ander “het spel” tussen producent, retailer en consument – de belangrijkste stakeholders van de stichting.

Roger van Hoesel | Tot 2020 in de rol van managing director van FoodValleyNL en tegenwoordig vanuit Ecosystem Navigators, heeft Roger een unieke relatie met alle voedselclusters in Europa en wereldwijd. Hiermee biedt hij de stichting een relevant internationaal perspectief én netwerk.

Naast het bestuur stelt de stichting twee adviseurs aan: Tim de Boer, bestuurslid van het eerste uur en tevens strategisch business consultant, en Olivier Wortel, communicatiestrateeg met ruime ervaring in de publieke sector en daarmee de brenger van een breed maatschappelijk perspectief.