
De DDMA Social Advertising Benchmark is gelanceerd
De DDMA Social Advertising Benchmark 2025 is voor de derde editie gelanceerd. Het blijkt dat Nederlandse adverteerders steeds meer inzetten op conversie en een brede genomen platformmix. Reddit groeit aanhoudend en TikTok weet het marktaandeel te winnen ten koste van Meta, ondanks het verschil in tempo en dynamiek tussen deze industrieën. LinkedIn is duurder geworden, maar bevestigt met betere resultaten toch zijn waarde.
Social media advertising verandert voortdurend en speelt een rol bij elk onderdeel van de klantreis. ''Deze benchmark helpt adverteerders en bureaus om scherp te blijven en hun budgetten slimmer te verdelen over kanalen en doelstelling'', vertelt Dionne van Dijk, Head of Social bij Accenture Song en voorzitter van de DDMA Commissie Social Media. ''Met deze benchmark bieden we marketeers actuele inzichten voor een verantwoord en effectief gebruik van deze kanalen in een tijd waar platformen, algoritmes en consumentengedrag voortdurend veranderen'', aldus Judith Oude Sogtoen, Directeur DDMA.
Opvallende trends in 2025
De DDMA Social Advertising Benchmark 2025 brengt de meest opvallende trends en ontwikkelingen van Nederland in kaart, deze worden verder toegelicht in het openbare rapport.
De conversiecampagnes maken een comeback en nemen sterk toe, vooral op Meta. Videoviews gaan daarentegen achteruit. Awareness groeit vooral in B2C via TikTok en Meta, terwijl LinkedIn wordt ingehaald door Meta in B2B. Daarnaast beweegt de B2B-markt meer richting naar een divers en resultaatgerichte inzet van social advertising. LinkedIn blijft een belangrijk fundament, maar andere orgranisaties ontdekken steeds meer de waarde van andere platformen, waar hun doelgroepen zich bevinden. .png)
Verschuiving
In social spend is ook een verschuiving op te merken. Reddit groeit door naar 1,4% van de social spend, waardoor Pinterest (0,9%) wordt ingehaald. Reddit is door zijn sterke traffic-resultaten en zijn verbetering in advertising tools relevanter in de mid-funnel dan Pinterest, die zijn waarde van awareness en inspiratie behoudt. Daarbij groeit TikTok sterk, wat ten koste gaat van Meta. Waar Education en Retail Mixed over stappen, voegt Healthcare TikTok toe naast Meta en blijven Ecommerce en Travel juist vasthouden aan Meta. Deze verschuiving is onmiskenbaar naast het verschil in tempo en dynamiek per industrie.
Tot slot stijgen de LinkedIn-prijzen in 2025. De CPM neemt ruim met 20% toe, maar dit wordtvoor awareness- en traffic & engagement-campagnes gerechtvaardigd door de hogere CTR's en VCR's. Toch lopen de CPC's sterk op bij conversiecampagnes. De ligging van de CPL is 4,5 keer hoger dan een jaar geleden.
Bekijk alle DDMA-onderzoeken hier.