9 van de 10 Europese consumenten bezorgd over digitale identiteitsfraude
Meer dan 9 op de 10 Europese consumenten zijn bezorgd over digitale identiteitsfraude. Dat blijkt uit onderzoek van Okta, marktleider in identity- en access management.
Verder geeft meer dan de helft (54%) van de consumenten aan in het afglopen jaar meer aandacht te hebben besteed aan zijn digitale voetafdruk, met cyberaanvallen (39%) en de opkomst van AI (28%) als belangrijkste redenen.
Omarmen van AI
In Nederland is 65% van de consumenten bezorgd dat AI de online omgeving minder veilig maakt, het hoogste percentage van de onderzochte landen. In vergelijking met de andere Europese consumenten, zijn Nederlanders ook terughoudend met het omarmen van AI als de oplossing voor het veilig maken van online accounts: 41% van de Nederlandse consumenten vindt het niet fijn als bedrijven AI inzetten om de login ervaring veliger, sneller en makkelijker te maken.
Belangrijke doelwitten
In alle deelnemende landen vrezen consumenten het meest voor hun online bankrekeningen als primair doelwit van cyberaanvallen. In Nederland vreest bijna de helft (49%) hiervoor. Andere zorgen van Nederlandse consumenten zijn hun DigiD (24%), sociale media (28%), en werkaccounts (2%).
Voorzichtigheid
Wanneer het gaat om de bescherming van hun digitale identiteit, toont het onderzoek aan dat Nederlanders voorzichtiger zijn dan andere Europeanen. Ruim een derde (37%) van de Nederlanders geeft aan (zeer) voorzichtig te zijn met zijn online identiteit. Slechts 8% van de Nederlandse consumenten gebruikt hetzelfde wachtwoord voor alle online accounts, het laagste percentage in Europa.
Het is dan ook niet verrassend dat Nederlandse consumenten minder vaak slachtoffer zijn van digitale aanvallen in vergelijking met andere Europese landen: bij 33% van de Nederlanders is ooit een online account gehackt, vergeleken met 41% in Duitsland, 39% in Frankrijk en 38% in het Verenigd Koninkrijk.
Verantwoordelijkheid
Wat betreft de verantwoordelijkheid voor het beschermen van online identiteit, vindt 31% van de Nederlandse consumenten dat dit een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen de consument zelf, de bedrijven waar de accounts zijn geregistreerd en de overheid.
Goede beveiliging
"Identiteit is dé toegang tot elke ervaring in een digital-first wereld. Gezien de kritieke rol die identiteit speelt in de technologie stack, is het niet verrassend dat aanvallen op digitale identiteit de meest gangbare methode is geworden voor cybercriminelen", zegt Mark van Leeuwen, Regional Vice President Benelux bij Okta.
"Met het steeds veranderende landschap - en de daarmee veranderende bedreigingen -, en de opkomst van AI is het nog nooit zo belangrijk geweest om cyberbeveiliging goed in te richten. Bedrijven moeten snel schakelen om ervoor te zorgen dat ze de beveiligingsstrategie en robuuste cultuur hebben om hun gegevens te beschermen. Het is onze missie om bedrijven en consumenten te helpen hun online identiteit te beschermen met de nieuwste beveiligingstechnologieën. Het moet immers voor iedereen mogelijk zijn om elke technologie zorgeloos, makkelijk en veilig te gebruiken", aldus Van Leeuwen.
Over het onderzoek
Het rapport is in opdracht van Okta uitgevoerd door internationaal marktonderzoeksbureau Cint. In totaal zijn 4.054 consumenten ondervraagd - 1.019 in het Verenigd Koninkrijk, 1.021 in Duitsland, 1.012 in Frankrijk en 1.001 in Nederland.