Deze invloed heeft AI op goksites
We horen er steeds meer over: Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie is in opkomst. In steeds meer sectoren wordt er gebruikgemaakt van computergestuurde intelligentie. Eén van de industrieën die met zijn tijd meegaat, is de online gokmarkt. Want de computer kan steeds beter patronen herkennen dankzij het zelflerende vermogen. Op die manier is het voor het online casino mogelijk om kunstmatige intelligentie op verschillende manieren in te zetten.
Kunstmatige intelligentie en goksites
In Nederland is het sinds twee jaar mogelijk om legaal te gokken bij Nederlandse online casino’s die een vergunning hebben gekregen van de Kansspelautoriteit. Om deze vergunning te bemachtigen, moeten de aanbieders aan strenge wet- en regelgeving voldoen. Zo moeten de casino’s ervoor zorgen dat eventuele signalen van een online gokverslaving al vroeg herkend worden. Het is één van de toepassingen van de online kansspelaanbieders waarbij kunstmatige intelligentie om de hoek komt kijken. Maar AI kan ook ingezet worden voor andere doelen. Bijvoorbeeld om spellen aan te raden op basis van eerder gespeelde spellen. Op die manier wordt het algoritme steeds beter en het aanbod steeds persoonlijker. Dat leidt tot een betere klantervaring, iets wat zowel voor casino’s als voor spelers erg prettig is.
Invloed van AI steeds duidelijker te merken
Steeds meer Nederlandse goksites maken gebruik van de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie te bieden heeft. De online casinowereld is bij uitstek een voorbeeld van waar software en technologie samenkomen. Doordat alle spellen online worden aangeboden aan de hand van software, is het mogelijk gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Er zijn verschillende toepassingen waarbij AI nu al wordt ingezet. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van nieuwe casinospellen, het verbeteren van het persoonlijke spelaanbod en zelfs het antwoord van de klantenservice wordt aan de hand van kunstmatige intelligentie verbeterd. Op 1 november vond het Nationaal AI debat plaats, waarbij verschillende bedrijven ingingen op de kansen en gevaren van AI.
Persoonlijke speelervaring
Kunstmatige intelligentie kan zichzelf goed trainen aan de hand van data. Het is bij uitstek geschikt om gedrag te analyseren. Niet voor niets houdt AI het gedrag van iedere speler in het online casino dan ook goed in de gaten. Op die manier is het mogelijk om een persoonlijke speelervaring aan te bieden. Wat de ene speler leuk vindt, vindt de ander niet interessant genoeg. Daarom doet het legale online casino suggesties aan de hand van het speelgedrag van de speler. Wie veelal op online gokkasten speelt, zal in het persoonlijke aanbod vaker online gokkasten zien. Daardoor is de speler sneller geprikkeld om weer eens een nieuwe gokkast uit te proberen.
Wie meer geeft om live tafelspellen zoals roulette en blackjack, krijgt vaker andere spellen uit het live casino te zien, zoals bijvoorbeeld spelshows. Zo kan AI het algoritme per klant trainen en op die manier een beter gepersonaliseerd aanbod doen. Daardoor blijven spelers nieuwe spellen proberen en is de speler langer geneigd om gebruik te maken van de diensten van het online casino.
Voorkomen van gokverslavingen
Daarnaast hebben de Nederlandse online casino’s een zorgplicht. Wanneer zij signaleren dat een speler vroege tekenen van een gokverslaving ontwikkelt, is het belangrijk dat het online casino met de speler in gesprek gaat. De vergunninghouders zijn verplicht om in te grijpen bij vermoedens van een gokverslaving. Daarom gebruiken steeds meer online aanbieders kunstmatige intelligentie (AI) om het gedrag van spelers te analyseren. Dergelijke modellen zijn immers erg geschikt voor het herkennen van patronen en risicofactoren. Op die manier kunnen casino’s sneller en eerder ingrijpen. Zo kunnen de online spelers van het legale online casino beter beschermd worden tegen de sociale en financiële gevolgen van een gokverslaving. De online speler loopt daardoor minder risico om een vergevorderde gokverslaving te ontwikkelen.
Betere klantenservice
De reputatie van het online casino is uiteraard erg belangrijk. Dat betekent ook dat een goede klantervaring bij de klantenservice van grote invloed is op de tevredenheid van de speler. Om deze reden zetten steeds meer online casino’s AI chatbots in. Dat hoort bij een trend, want taalmodellen worden steeds slimmer en veel vragen kunnen zonder tussenkomst van de mens beantwoord worden. Zelfs de Nederlandse overheid ziet de kansen van AI en gaat een eigen taalmodel opzetten. Dat laat duidelijk zien waar we momenteel staan met kunstmatige intelligentie.
De meeste vragen komen vaak voor en kunnen daardoor beantwoord worden door AI. Er komt dan geen medewerker meer aan te pas. Maar wanneer de vragen te complex worden, wordt deze vraag doorgespeeld naar de medewerker.
Op deze manier is het voor de online casino’s mogelijk om fors te besparen om personeelskosten aan de kant van de klantenservice. Daarnaast krijgen klanten van het online casino meteen antwoord en hoeven ze minder lang te wachten. Er is daardoor sneller duidelijkheid, wat leidt tot een betere ervaring met de klantenservice. Wanneer het toch verkeerd gaat, worden er doorgaans reviews achtergelaten op sociale media. Artificial Intelligence kan deze reviews lezen en beoordelen. Daarna worden de problemen doorgespeeld aan het personeel van het online casino, die het probleem op kan lossen. Daardoor voelen spelers zich meer gehoord en zullen ze sneller geneigd zijn om nog eens terug te komen bij het online casino. Met meer dan twintig legale aanbieders heeft de consument immers genoeg te kiezen qua goksites. Een deel van deze aanbieders is inmiddels bezig met AI, al dan niet in een beginfase.