Select groepje ‘super-influencers’ bepaalt beeldvorming Europese tech-sector

Select groepje ‘super-influencers’ bepaalt beeldvorming Europese tech-sector

20-11-2024 (22:16) - Tech

De beeldvorming van de tech-scene in Europa is in handen van een select groepje ‘super-influencers’ die al langere tijd de marktbewegingen en overheidsbeleid beïnvloeden en/of bepalend zijn in grotere, zakelijke deals. Dit blijkt uit de Tyto Tech 500, een ranglijst van de meest invloedrijke personen in de technologiesector in Europa.

De lijst is voor de achtste keer opgesteld en wordt samengesteld op basis van objectieve data over aanwezigheid online, offline en in de media. Nederland wordt sinds kort meegenomen, dus daar is de lijst nog in ontwikkeling, maar de resultaten laten hier al wel een algemene indruk zien van de trends.

Uit de analyse blijkt dat slechts 82 personen sinds 2021 consequent een plek hebben in de top 500 van tech-influencers in Europa. Deze groep bestaat uit prominente bedrijfsleiders, academici, journalisten en mediapersoonlijkheden. De grootste groep beïnvloeders komt dit jaar voor het eerst uit het bedrijfsleven. Voorheen waren dit de journalisten. In Nederland hebben journalisten nog wel de meest nadrukkelijke stem. Verder valt op dat het aandeel vrouwelijke influencers in de Europese tech-sector achterblijft.

Vrouwen in de tech-scene

Onder de super-influencers zijn slechts 16 vrouwen. De afgelopen jaren steeg weliswaar het aantal vrouwen in de Tyto Tech 500, maar deze trend is gestagneerd. Slechts 27% van de lijst bestaat uit vrouwelijke beïnvloeders. Van de groep super-influencers heeft slechts één vrouw - Mai Thi Nguyen-Kim - de afgelopen vier jaar consequent in de top 100 gestaan. Deze bevindingen weerspiegelen het bredere fenomeen dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in de tech-scene. Dit wordt onderstreept door McKinsey-onderzoek dat rapporteert dat vrouwen 26% van het Europese tech-personeel uitmaken, maar slechts 20% van de leidinggevende functies bekleden.

Enkele van de meest invloedrijke vrouwen zijn Sigrid Nikutta, CEO van Deutsche Bahn Cargo; Fleur Pellerin, de voormalige Franse minister van Digitale Economie en huidige CEO van Korelya Capital; Anne Boden, oprichter en CEO van Starling Bank en een toonaangevende stem in FinTech, en Hanneke Faber, CEOvan Logitech.

De 2024 top 10 influencers in het VK

Richard Branson – Virgin Group
Sarah Knapton – The Daily Telegraph
Anne Marie Imafidon – Stemettes
Ed Conway – Sky News
Ryan Browne – CNBC
Alex Hern – The Economist
Damian Carrington – The Guardian
Chris Stark – UK Government, Climate Change Committee
Arun Maini – Mrwhosetheboss
Martin Lewis – Money Saving Expert

De 2024 top 10 influencers in Duitsland

Sascha Lobo – Freelance journalist
Frank Thelen – Freigeist Capital
Ola Källenius – Mercedes Benz Group AG
Carsten Maschmeyer – Maschmeyer Group
Herbert Diess – Infineon Technologies
Mai Thi Nguyen-Kim – Funk
Andreas von der Heydt – Tchibo
Christian Klein – SAP
Tijen Onaran – aci diversity consulting
Michael Spehr – Frankfurter Allgemeine Zeitung

De 2024 top 10 influencers in Frankrijk

Thomas Pesquet – European Space Agency (ESA)
Xavier Niel – Iliad
Frédéric Simottel – BFM Business
François Sorel – BFM Business
Fleur Pellerin – Korelya Capital
Marc Simoncini – daphni
Johan Lelièvre – Jojol
Paul Hudson – Sanofi
Frédéric Mazzella – Blablacar
Aurélie Jean – In Silico Veritas

De 2024 top 10 influencers in Nederland

Lucien Engelen – TransformHealth
Alexander Klöpping – Pom Press
Andre Kuipers – Astronaut
Werner Vogels – Amazon
Roy Jakobs – Philips
Marcel van Oost – Connecting the Dots in FinTech
Boyan Slat – The Ocean Cleanup
Jitse Groen – Thuisbezorgd/Just Eat
Hanneke Faber – Logitech
Ali Niknam – Bunq