Snowflake Modern Marketing Data Stack-rapport
Datacloudbedrijf Snowflake onthulde vandaag een onderzoeksrapport dat laat zien hoe marketingteams hun marketing data stacks bouwen.
Het Modern Marketing Data Stack 2023-rapport is gebaseerd op data van 8.100 klanten en geeft inzicht in het gebruik van de Snowflake Data Cloud en partneroplossingen. Snowflake analyseerde vanaf april 2023 het klantgedrag en identificeerde op basis hiervan tien technologiecategorieën die organisaties overwegen bij het bouwen van hun marketing data stacks.
Het onderzoek
Het onderzoek laat zien hoe klanten oplossingen in een snel veranderend ecosysteem adopteren en benadrukt de convergentie van adtech en martech, het toegenomen belang van privacyverbeterende technologieën en de grotere focus op het meten van ROI om campagnes te maximaliseren. De tien categorieën in het rapport zijn: Analytics & Data Capture, Enrichment, Identity & Onboarders, Customer Data Activation, Advertising Platforms, Measurement & Attribution, Integration & Modeling, Business Intelligence, AI & Machine Learning, en Privacy-Enhancing Technologies.
Betere resultaten
"Ondanks de macro-economische druk en lagere budgetten is het een interessante tijd voor marketeers vanwege het tempo van technologische innovatie en de aanstaande impact van AI en LLM's om de productiviteit van marketingteams te automatiseren en verbeteren", zegt Denise Persson, Chief Marketing Officer bij Snowflake. "Ons Modern Marketing Data Stack-rapport laat tools en oplossingen voor marketeers zien om betere resultaten te behalen." Snowflake analyseerde marketingtrends van klanten die contact hebben met de bedrijven die gezien worden als leiders in de eerder genoemde tien categorieën.
De belangrijkste bevindingen:
- Measurement & Attribution (29,2% groei)
- Customer Data Activation (27,6% groei)
- Analytics & Data Capture (27,4% groei)
- Marketeers blijven hun moderne marketing data stack verbeteren. De aanbieders in de categorie ‘moderne marketing data stack’ zagen gezamenlijk een toename van het aantal Snowflake Data Cloud, variërend van een kleine tien procent tot bijna dertig procent op jaarbasis.
- De adoptie van tools en platforms die AI & Machine Learning mogelijk maken steeg met 15,5% ten opzichte van een jaar geleden omdat marketeers de potentiële impact van Large Language Models en Generative AI in hun werk beginnen te verkennen.
- Op Snowflake nam het aantal data clean room-relaties met 7x toe op jaarbasis, omdat privacy steeds meer aandacht krijgt van marketeers.