TopicTree lanceert als eerste tool met TikTok-zoekdata

TopicTree lanceert als eerste tool met TikTok-zoekdata

05-11-2024 (10:47) - Tech

Social Search-tool TopicTree lanceert op dinsdag 5 november zijn Rank Tracker-feature, waarmee gebruikers de rankings van hun video's kunnen volgen op YouTube, Google én TikTok — iets wat tot nu toe nog niet mogelijk was binnen de markt.

Waar TopicTree zich voorheen vooral richtte op het identificeren van potentiële video-onderwerpen, levert Rank Tracker nu diepgaande analyses over de prestatie van deze content. Het verzamelt metrics zoals rankingposities en Share of Views van verschillende platforms tegelijkertijd. Daarnaast analyseert Rank Tracker de prestaties van concurrenten en helpt het bij het genereren van nieuwe ideeën voor video's. Zo blijven gebruikers de concurrentie voor.

Inspelen op online zoekgedrag

Recente cijfers tonen aan dat 57% van de TikTok-gebruikers de zoekfunctie gebruikt en 23% binnen 30 seconden na het openen van de app iets opzoekt. Het efficiënt benutten van social search is daarom cruciaal voor merken en bureaus. "Video produceren is kostbaar. Door content te maken over onderwerpen waar actief naar wordt gezocht, speel je op zeker" zegt Daan Dibbetz, Co-founder van TopicTree. "Met Rank Tracker meet je niet alleen SEO-prestaties, maar ook het aantal views ten opzichte van concurrenten. Deze combinatie van zoeken en ranking geeft inzicht in de effectiviteit van video's en maakt onze software uniek."

Nieuwe fase voor TopicTree

Oorspronkelijk ontwikkeld door social agency team5pm in 2023, is de software nu een op zichzelf staande tool voor bureaus, SEO-specialisten en content creators."Bij team5pm draait alles om data, niet om giswerk. We zijn trots dat we een tool hebben ontwikkeld die de branche helpt data-gedreven te werken en effectievere content te maken," aldus Jelmer Wind, CEO & Co-founder van team5pm.

Verschillende bureaus en merken, zowel Nederlandse als internationale, maken gebruik van de tool. Om de groei van topictree te ondersteunen, is Alexander Atzberger (voorheen werkzaam bij Dept) aangesteld als Business Developer samen met Pola Gryz als UX/UI Designer.