Clipit monitort PR-waarde van radio en televisie

20-10-2015 (11:52) - Toeleveranciers

In opvolging van een PR-waarde voor print media, online nieuws en social media, komt specialist in online en social media monitoring Clipit nu ook een waardebepaling voor uitingen op radio en TV.
 
Het gaat om een berekening met een complexe dataverzameling en uniek in de markt door de toevoeging van PR impactfactoren bij de advertentiewaarde. Door uniformiteit in de PR-waarde formule voor alle mediatypen ligt crossmediale effectmeting van PR nu binnen handbereik.
 
Op basis van de GRP- of vaste advertentietarieven, kijkdichtheidscijfers en markt-, maand- en tijdvak indexen wordt de advertentiewaarde bepaald van een radio- of TV vermelding. De PR-waarde gaat echter verder dan dat. Er wordt daarnaast gekeken naar factoren van PR als branding, sentiment en de aanwezigheid van de kernboodschap. Ook het uitgesteld kijkgedrag wordt meegenomen. 
 
In de PR-waarde berekening wordt tevens rekening gehouden met het gegeven dat men de reclame gebruikt als plaspauze of moment om de drankjes bij te vullen. Het effectief bereik van een redactioneel programma ligt 15% hoger dan die van reclame zendtijd. Door rekening te houden met deze zogenaamde plaspauzefactor, komt Clipit tot een uitkomst die aansluit bij meetstandaarden voor print, online en social media.