Nepnieuws blijft publieke vertrouwen schaden

22-01-2018 (08:17) - Toeleveranciers

Het publieke vertrouwen blijft wereldwijd lijden onder de ontwikkelingen, zo blijkt uit de Edelman Trust Barometer 2018. De opkomst van nepnieuws speelt hierbij een grote rol.
 

wantrouwen in de VS

Met name in de VS is het vertrouwen in de overheid, het bedrijfsleven, media en NGO’s flink gekelderd. Het is zelfs de grootste daling die ooit heeft plaatsgevonden. Dit komt door een extreem lage werkloosheid ( terwijl aandelenmarkten recordwinsten boeken), gebrek aan loongroei, zorgen over banen, massa-schietpartijen, seksuele intimidatie, angst over Noord-Korea, de migratie van arbeid en het isolationisme van de VS. 
 

fake news

Maar de meest opvallende invloedrijke factor is nepnieuws 63% van het algemeen publiek vindt het moeilijk om te bepalen wat wel en wat niet waar is. Dat zorgt voor onrust. Aanhoudende berichten over nepnieuws, nieuws over de manipulatie van verkiezingen door buitenlandse overheden en de resulterende erosie van de begrippen ‘feit’ en ‘waarheid,’ hebben een negatief effect op het vertrouwen van de samenleving.
 

China in de lift

In China, een van de grootste economieën ter wereld, zijn de cijfers wel hoopgevend. Er is een toenemend vertrouwen in de overheid en het land staat nu bovenaan in de Trust Index. Waar 22 van de 28 landen uitkomen op een score die duidt op publiek wantrouwen, is het vertrouwen in China gestegen met acht punten tot 84%.
 

leunen op traditionele media

Voor media wereldwijd is de situatie zorgwekkend: voor het eerst worden media als minst vertrouwde institutie gezien. Dit heeft er onder andere mee te maken dat sociale media en zoekmachines (die erg worden gewantrouwd) nu ook worden gezien als media. Dit betekent wel dat traditionele media zich minder zorgen hoeven te maken. Er is een stijging in vertrouwen in deze media, en mensen geloven meer in de kunde van experts.
 

Nederland stabiel

In Nederland blijft het vertrouwen grotendeels stabiel. Het bedrijfsleven zit nog in de vertrouwenszone, gevolgd door media en de overheid met grotendeels ongewijzigde scores van 55% en 54% in de neutrale zone. NGO’s worden wel gewantrouwd door het brede publiek in Nederland.