Nieuwe Star Wars-filmwebsites leggen bijna het loodje
17-12-2015 (10:47) - Toeleveranciers
Star Wars: The Force Awakens ging gisteravond in Nederland in première. De release van deze blockbuster betekent een enorme uitdaging voor gerelateerde websites, met name voor ticketsites.
Piekbelasting resulteert in imagoschade en misgelopen omzet. Dynatrace, leverancier van software voor digital performance, houdt wereldwijd de vinger aan de pols en waarschuwt voor de gevaren van overbelasting.
Dynatrace heeft al enkele alarmerende zaken gespot. Zo kreeg 9 december de officiële website van de film een grote update.
content vervijfvoudigde
De hoeveelheid content op de homepage vervijfvoudigde van 500 Kb naar 2,5 MB. Deze aanpassingen brengen grote risico's voor de bereikbaarheid en de prestatie van de website onder grote belasting met zich mee.
Ook ticketsites en verkopers van Star Wars-gerelateerde merchandise staan onder grote druk. De afgelopen drie weken monitorde Dyntrace ticketsites in diverse landen. Vrijwel allemaal laten ze lange responstijden zien.
12 seconden wachten
In het ergste geval duurde het tot ruim 12 seconden voor de server op een actie van de gebruiker reageerde. Wachttijden van 5 tot 8 seconde bleken heel normaal. Het Duitse Cinestar had met een responstijd van 1.6 seconden zijn zaakjes het beste op orde.
Spanje presteerde het slechtst, met responstijden tussen de 11 en 12 seconden voor alle drie de gemeten websites.