BLCKBRD Speaks (Deel 11): de wereldwijde invasie van K-Pop
18-11-2018 (12:59) - Audio
De grootste boyband ter wereld is een K-Popgroep. De Koreaanse popgroep BTS heeft opgetreden in talkshows van Ellen DeGeneres tot Graham Norton en gaf in oktober een uitverkochte show in de Ziggo Dome, als onderdeel van hun compleet uitverkochte BTS World Tour. De groep is het gezicht geworden van de toenemende wereldwijde populariteit van K-Pop en is te zien in de Amerikaanse reclames van de nieuwe LG Q7, waarvan nu zelfs een speciale LG Q7 BTS Edition verkrijgbaar is.
Voor veel mensen was PSY de eerste aanraking met Koreaanse pop. Zijn nummer ‘Gangnam Style’ werd in 2012 een wereldwijde hit: het was de eerste video ooit die meer dan één miljard keer online bekeken werd en is nog steeds een van de meest gelikete video’s op YouTube. K-Pop bestaat echter al een stuk langer. Een tv-optreden van Seo Taiji and Boys in 1992 wordt als het beginpunt gezien. Hun nummer ‘Non Arayo’ was een combinatie van rap, (Euro)dance en metal en werd uitgevoerd met een strakke choreografie. Het werd onmiddellijk een gigantische hit en stond zeventien weken lang op nummer één. Het duurde vijftien jaar voordat dit succes werd geëvenaard.
Het K-Popsysteem
K-Pop is nauwelijks een genre, maar een samenkomst van populaire (westerse) genres en de Zuid-Koreaanse cultuur, waarbij Koreaanse teksten worden afgewisseld met Engelse uitdrukkingen. K-Pop draait niet alleen om de muziek, maar ook om de performers. Deze trainen jarenlang om auditie te kunnen doen bij een van de grote drie K-Poplabels. Als ze worden getekend, volgt nog meer training totdat ze in een groep worden geplaatst en hun debuut mogen maken. Deze artiesten zitten vaak vast aan ‘slave contracts’, waarbij hun imago en zelfs hun privéleven hardnekkig worden gecontroleerd (door het label of door extreem fanatieke fans), terwijl de artiesten nauwelijks betaald krijgen, ter compensatie van de opleiding die ze van het label gekregen hebben.
Internationaal succes
Dit systeem is fel bekritiseerd, ook door K-Popartiesten, maar levert wel al jaren een constante stroom aan performers op die uitstekend kunnen dansen, zingen en acteren en die allemaal Engels spreken. Ze zijn in Zuid-Korea vaak enorme sterren, maar wereldwijd succes is lange tijd uitgebleven: pas in 2009 was Wonder Girls de eerste groep die in Amerika een top 40-hit scoorde met ‘Nobody’. Sindsdien hebben ook PSY, BTS en girl group BLACKPINK in Amerika succesvolle nummers uitgebracht, wat heeft geleid tot samenwerkingen met artiesten als Snoop Dogg, Nicki Minaj en Dua Lipa. Het laat zien dat het internationale publiek steeds meer openstaat voor K-Popartiesten en dat K-Pop niet langer meer enkel als niche kan worden gezien. Of BTS het volhoudt om de populairste jongensgroep ter wereld te zijn, is ook nog maar de vraag: “We know that popularity is not for ever, so we enjoy the ride, the rollercoaster, and when it ends, it just finishes.”
Thomas van 't Groenewout
BLCKBRD Soundbranding
BLCKBRD Soundbranding