BLCKBRD Speaks (deel 6): virtuele bands in de echte wereld
13-06-2018 (11:44) - Audio
Virtuele bands bestaan al sinds de jaren ’50, ook al doet ‘virtueel’ denken dat het een relatief nieuw fenomeen is. Alvin and the Chipmunks worden beschouwd als eerste virtuele band. De groep werd in 1958 gecreëerd en ingezongen door Ross Bagdasarian, die al eerder een hit had met het bekende nummer ‘Witch Doctor’. De Chipmunks sloegen aan en drie jaar later werd de eerste aflevering van The Alvin Show uitgezonden. Alhoewel de serie geen succes was, werd televisie wel het medium voor virtuele bands. Zo scoorden The Archies (uit The Archie Show) als eerste virtuele band een wereldwijde hit.
Gorillaz
Nog steeds komen virtuele acts voort uit tv-series, zoals de succesvolle metalband Dethklok uit de serie Metalocalypse. Zelfs Bart Simpson scoorde wereldwijd een hit met het nummer ‘Do the Bartman’. Een andere virtuele act, Crazy Frog, werd voornamelijk bekend uit de reclames van ringtone provider Jamster. Gorillaz maakte de virtuele band echter een algemeen bekend begrip. De groep ontstond als een samenwerking tussen Damon Albarn (bekend als frontman van Blur) en striptekenaar Jamie Hewlett, die beide klaar waren met ‘neppe’ popmuzikanten. Als antwoord op deze artiesten, kwamen zij met hun eigen ‘neppe’ artiesten: vier aapachtige bandleden, met allen een eigen levensverhaal. Sinds het debuutalbum Gorillaz in 2001 is rondom de band een rijk universum gecreëerd en is er muziek gemaakt met rock, punk, soul, dance- en hip-hopartiesten.
Vocaloid
In Japan is ondertussen een heel ander soort virtuele acts populair geworden: Vocaloid-artiesten. Vocaloid is een digitale database vol met ingezongen stemmen. Deze stemmen kunnen aangepast worden om woorden en melodieën te zingen, waarbij zelfs de emotie in de stem kan worden bepaald. Bij deze stemmen worden in sommige gevallen digitale personages gecreëerd. De bekendste hiervan, Hatsune Miku, is in Japan razend populair. Ook heeft ze het voorprogramma van Lady Gaga verzorgd en heeft ze opgetreden bij David Letterman.
Creatieve samenwerkingen
Het virtuele aspect van deze acts maakt ze zo interessant voor commerciële samenwerkingen: een bandlid van Gorillaz kan moeiteloos achter het stuur van een raceauto kruipen en Hatsune Miku’s haren kunnen zo door het open dak van een Toyota Corolla wapperen. Het zorgt voor bijzondere resultaten, zoals, naast de Sonos Spirit House, de Kong Solar Studio. Acts als Gorillaz en Hatsune Miku dagen merken uit om creatieve samenwerkingen te verzinnen, om zo het virtuele naar de werkelijkheid te brengen.
Thomas van 't Groenewout
BLCKBRD Soundbranding
Spotify playlist
Youtube playlist