24 uur van de reclame ten einde
14-10-2010 (09:02) - Bureaus
Gisteren vond op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam ‘de 24 uur van de reclame’ plaats, georganiseerd door VEA en BVA met als centrale thema’s creativiteit, effectiviteit, verantwoord communiceren en talent.
De 24 uur van de reclame startte dinsdagavond om 22:00 uur met de tentoonstelling van fotografenvereniging PANL waar men kon genieten van de creativiteit van reclame. De hele nacht waren de bekendste reclametunes en muziek te horen op Q-music. De woensdag begon met Het Grote Reclame Talent Ontbijt, waar vijfhonderd studenten genoten van een lekker ontbijt en de kans kregen om kennis te maken met het vak en de mensen.
Tijdens het Ad Congres werd in Club Air inhoudelijk ingegaan op vragen die zowel consumenten als professionals bezighouden als het om reclame gaat. Bas Engels, creatief directeur van bureau TBWA\Neboko werd in de Escape uitgeroepen tot Reclameman 2010. Als hoogtepunt werden de felbegeerde Effie’s uitgereikt, inclusief de uitreiking van de Grand Effie voor de hoogst uitzonderlijke prestatie op het gebied van effectieve communicatie van het jaar.
Tijdens het Ad Congres gaf Mark Woerde, Lemz, een voorproefje van de resultaten van het onderzoek dat hij momenteel uitvoert in de 16 grootste landen i.s.m. Columbia University. Tijdens de sneak preview werd één ding heel duidelijk. “Er is sprake van een nieuwe relevantie. Consumenten willen heel graag een zinnig leven leiden en anders dan een aantal jaren geleden zoekt men die vooral in het kunnen bijstaan van anderen. Maar dat is zo blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Merken mogen en kunnen hier dan ook een nieuwe en belangrijke rol in spelen. Dit zal zowel de wereld als de merken zeer ten goede komen. Vandaar ook de titel van het boek dat samen met het onderzoek eind van dit jaar in New York zullen worden gepresenteerd: “How advertising will heal the world and your business”, aldus Mark Woerde.
De conclusie van een onderzoek van Millward Brown naar de mening van de ‘gemiddelde Nederlander’ over verantwoorde communicatie, luidt dat de consument minder reclame wil, maar niet ten koste van de eigen portemonnee. Ook kwamen de verschillen naar voren tussen consumenten en professionals hoe zij naar reclame kijken en deze beoordelen. Zo vindt het merendeel (81%) van de professionals dat je in reclame best mag overdrijven door alleen de positieve kanten te laten zien en beoordelen zij reclames voorts op de inhoud. Daarentegen vindt slechts 27% van de consumenten dat overdrijven in reclames is toegestaan en beoordelen zij reclames veel meer op basis van de vorm (‘irritant, schreeuwerig, opdringerig’).
Er heerst overeenstemming over de gedachte dat reclame thuishoort in de hedendaagse samenleving. Vanuit die gedachte hebben de meeste consumenten liever reclame dan dat ze moeten betalen voor reclamevrije uitzendingen.