‘Apple weigert NGO betalende app’
06-01-2011 (09:28) - Bureaus
Voor Dierenartsen Zonder Grenzen bedacht reclamebureau Famous de iPhone-applicatie 'Sick Cow' waarbij je een zieke koe te horen krijgt telkens je je iPhone omdraait. De bedoeling was 5 euro te vragen voor de app, wat overeen komt met de kosten om één Afrikaanse koe te vaccineren. Door een ‘zieke koe’ te kopen, genees je er dus gelijk een. Dat was echter buiten Apple gerekend.
In zijn reglementering verbiedt Apple geld te vragen voor applicaties zoals ‘Sick Cow’ aangezien de opbrengsten ervan bedoeld zijn voor een NGO. Dierenartsen Zonder Grenzen kan met zijn digitale donatiekoe bijgevolg geen geld inzamelen. In zijn argumentatie verwijst Apple naar punt 21.1: Apps that include the ability to make donations to recognized charitable organizations must be free. Hiermee verhindert het NGO’s en goede doelen iPhone-apps te gebruiken bij het verzamelen van fondsen, waardoor aanzienlijke inkomsten aan giften blijven liggen.
Voor Dierenartsen Zonder Grenzen zit er niets anders op dan ’Sick Cow’ gratis aan te bieden, met een link naar de site www.dierenartsenzondergrenzen.be via welke men een gift kan doen. De applicatie ‘Sick Cow’ is hier te downloaden via of zoek naar ‘Sick cow’ in de app store.
Agency: Famous
Client: Dierenartsen Zonder Grenzen
Contact Client: Joke Daeleman, Joep Van Mierlo & Josti Gadeyne
CD: Joeri Van Den Broeck, Tim Driesen & Christophe Ghewy
Account manager: Silvie Erzeel
Project manager: Jonathan Wieme
Developer: Thomas Mattheussen
Media planning: Steven Janssens
Creation: Loic Blandin & Ugo Albertini
Design: Ken Wuytack
PR: Liesbeth Pyck