BNO lanceert duurzame portal
24-10-2010 (00:00) - Bureaus
Op 23 oktober vond tijdens BNO tallks 5 de lancering plaats van een nieuwe portal omtrent duurzaamheid: groeneofferte.nl. De portal is een community waar ontwerpers en ondernemers die duurzaam willen (samen)werken – relevante en inspirerende kennis, cases en ervaringen rond duurzaam ontwerpen en ondernemen kunnen vinden en delen. De Groene Offerte is een initiatief van Arjan Hilgersom (Team Hilgersom), ontwerpbureau Autobahn en de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO).
Voor ontwerpers is een belangrijke taak weggelegd bij duurzame ontwikkeling omdat het grootste deel van de milieu-impact van een product of dienst wordt bepaald in de ontwerpfase. Steeds meer ontwerpers worden zich hiervan bewust, en ook opdrachtgevers werken steeds meer vanuit een nieuw duurzaam (inkoop)beleid. De BNO constateerde dat de kennis voor het verduurzamen van de ontwerpsector echter vaak bleek te ontbreken of niet inzichtelijk genoeg was door het versnipperde aanbod. ‘Met groeneofferte.nl voorzien we in de behoefte om de nodige kennis samen te brengen en maken we ook een vertaalslag naar de ontwerpbranche’, aldus projectleider Femke Glas. ‘Het is dé spil waar alle relevante kennis, personen en organisaties rond duurzaam ontwerpen samenkomen, en het is tegelijkertijd een tool die kennis toepasbaar maakt, samenwerking en onderzoek stimuleert en resultaten presenteert. Er is al een hoop kennis op de site aanwezig, maar het is in opzet een community, dus ik nodig iedereen uit om zijn kennis en ervaring te delen.’
De Groene Offerte is er ook offline. Op basis van wat er binnen de community leeft zullen er workshops, presentaties en netwerkbijeenkomsten worden georganiseerd.
De Groene Offerte wordt ondersteund door een comité van aanbeveling dat bestaat uit: Wubbo Ockels (TU Delft), Hedy d’Ancona (Federatie Dutch Creative Industries), Paul Eilbracht (O2 Nederland), Betty Franke (Sensid), Robbert Dijkgraaf (UvA), Dick van Hoff (Van Hoff ontwerpen), Jan Jongert (2012 Architecten), Jacques Koeweiden (Koeweiden Postma), Els van der Plas (per 17.01.2011 directeur Premsela), Jeroen Verbrugge (FLEX/theINNOVATIONLAB) en Marcel Verhaaf (BrandNew Design). De partners van de Groene Offerte zijn Stichting Doen, O2 Nederland, TU Delft en Papier Praat. De website werd ontwikkeld door Q42 en Fabrique. De visuele identiteit is van de hand van ontwerpbureau Autobahn.