Dutchlabel kwaad op gemeente Amsterdam

24-01-2011 (09:37) - Bureaus

Deze week lanceerde wethouder Andrée van Es van de Gemeente Amsterdam een grootschalige campagne tegen discriminatie binnen Amsterdam. De campagne zal naar alle hoop en verwachting weer een slag zijn in de strijd om tolerantie. Eerder al werd met drie succesvolle campagnes het aantal meldingen bij het Meldpunt Discriminatie van de Gemeente Amsterdam verhoogd. Reclamebureau Dutchlabel uit Amsterdam was die drie keren creatief verantwoordelijk voor de campagnes. Het concept van de laatste campagne is volgens Dutchlabel zonder overleg gebruikt voor een vervolg zonder het bureau hierin te kennen. Het ontkennen van intellectueel eigendom binnen de creatieve industrie ziet Dutchlabel ook als een vorm van discriminatie. 

De reactie van Dutchlabel: ‘De huidige technologie maakt het werk van creatieven uitdagender. De ontwikkelingen gaan snel. Er wordt meer en diverser gecommuniceerd dan ooit te voren. Online vind je inspiratie, kun je bestanden delen en je eigen werk promoten. Zodra je werk echter op internet verschijnt, kunnen kapers ermee aan de haal gaan. Artiesten zien al lange tijd inkomsten verdwijnen door illegaal kopiëren, filmmakers lijden onder het euvel en ook de grafische sector heeft steeds meer te kampen met het schenden van intellectueel eigendom. Creatieven moeten er alles aan doen om hun eigen werk te beschermen. Daarnaast is er een erecode die stelt dat je elkaars werk niet kopieert. Zeker van overheidsinstellingen mag je toch verwachten dat ze netjes met hun leveranciers omgaan?’

De laatste campagne van Dutchlabel voor Meldpunt Discriminatie van de Gemeente Amsterdam bracht Amsterdammers in beeld. De rode Andreaskruizen over levensgrote portretten stonden symbool voor hoe andere Amsterdammers hen wegkruisen met discriminerend gedrag. ‘De net gelanceerde campagne met rode kruizen over het woord discriminatie maakt gebruik van het concept van Dutchlabel zonder hiervoor toestemming te hebben gevraagd dan wel gekregen. Dutchlabel stelt grote vraagtekens bij het zonder overleg doorborduren op concepten. Negeren is misschien de mildste vorm van discriminatie, maar voor Dutchlabel toch een reden om stappen te zetten. Discriminatie hoort niet thuis in de hoofdstad en zeker niet binnen de overheid. Plagiaat discrimineert creativiteit. Dutchlabel is er klaar mee.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch