Euro RSCG Nederland: ‘menselijke maat telt’

08-12-2010 (09:16) - Bureaus

Euro RSCG Nederland presenteert de uitkomsten van het jaarlijkse Brand Momentum-onderzoek. Brand Momentum is dé barometer voor de huidige en toekomstige populariteit van 200 merken in Nederland. Het onderzoek wijst uit dat vooral merken die de macht bij de consument leggen het tij mee hebben. Met de trillingen van de kredietcrisis nog in de benen wil de consument zijn lot niet langer in handen leggen van de gevestigde orde.

Het vertrouwen in de gevestigde orde heeft een flinke knauw gehad. Consumenten zagen de kredietcrisis niet alleen als een financiële aangelegenheid, maar ook als het falen van dat establishment. Dit bleek al uit onderzoek van Euro RSCG naar de post-recessieconsument*. Inmiddels bekijkt de consument alles wat groot, corporate of institutioneel is met argusogen. Er zijn immers heel wat heilige huisjes gesneuveld. Van financiële en politieke instellingen tot zelfs kerkelijke instanties. In de resultaten van het Brand Momentum-onderzoek 2010, is dit patroon terug te zien. Merkcategorieën met een institutioneel karakter hebben het zwaar, evenals merken die zich te veel voorstaan op hun 'staat van dienst'. Voor iedere merkcategorie geldt: Arrogantie van het establishment wordt afgestraft. De menselijke maat is weer wat telt. Nu, en in de toekomst.

Brand Momentum is onderdeel van Euro RSCG’s internationale Prosumer Pulse-onderzoek. Het onderzoek zet de door consumenten gepercipieerde voortgang van een merk af tegen de wijze waarop zij de voortgang van concurrerende merken ervaren. De dynamische meting is te vergelijken met politieke opiniepeilingen. Merken worden gevolgd en geanalyseerd. De dynamiek is van belang omdat blijkt dat de huidige positie van een merk interessant is, maar dat een waargenomen beweging een veel grotere voorspellende waarde heeft.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch