Saatchi/LeoBurnett zetten huiselijk geweld op kaart

17-11-2010 (09:33) - Bureaus

‘Het is verbazingwekkend hoeveel vrouwen wel eens wat te verbergen hebben en staan te rommelen met foundation om een blauw oog te camoufleren. Dat bracht me op het idee om een nieuwe make-up lijn te ontwikkelen die vrouwen helpt om huiselijk geweld te camoufleren’, aldus Yvonne de Boer, oprichter en eigenaar van MySecrets Cosmetics.

Aan het woord is Yvonne de Boer, de ondernemer die een potentiële markt ziet in de 64.000 vrouwen die jaarlijks in Nederland slachtoffer worden van huiselijk geweld. Onder de naam MySecrets Cosmetics brengt zij vanaf 11 oktober een complete lijn cosmeticaproducten op de markt, waarmee vrouwen de gevolgen van huiselijk geweld kunnen verbergen.

Yvonne de Boer bestaat niet echt. De zakenvrouw en haar bedrijf vormden het middelpunt van een online campagne van Saatchi&Saatchi/Leo Burnett om het onderwerp huiselijk geweld bespreekbaar te maken. De introductie van het nieuwe merk werd op een groot aantal veelbezochte mode-, make-up en lifestyleblogs aangekondigd als de oplossing voor mishandelde vrouwen. Daarnaast zorgde een bannercampagne en een kort interview op de webshop, waar de ondernemer te gast was bij programma Women&Business, voor het nodige realisme. Had deze zakenvrouw serieus het idee opgevat om aan het leed van mishandelde vrouwen te verdienen? Wie vervolgens doorklikte naar de webshop van MySecrets Cosmetics ontdekte de gedachte achter het bedrijf: MySecrets Cosmetics is een nieuwe manier is om het probleem huiselijk geweld onder de aandacht te brengen.

De online campagne die Saatchi&Saatchi/Leo Burnett op deze manier ontwikkelden, bracht de discussie op een serieuze manier op gang op het internet en daarbuiten. Veel blogs en websites pikten de campagne en het persbericht op. In een samenleving waar we absolute perfectie nastreven, bleek een merk als MySecrets Cosmetics in eerste instantie geloofwaardig. Maar de reacties bleven niet uit. Uit de discussie die op verschillende plekken online was te volgen, werd duidelijk dat de boodschap werd overgebracht.

MySecrets Cosmetics bleek een goede manier om aandacht te trekken voor een serieus onderwerp. Het aantal bezoekers op de website steeg, tot op het hoogtepunt van meer dan 14.500 bezoekers per dag. En ook op tv kwam er belangstelling. Op de derde dag van de campagne kwam het bedrijf van Yvonne de Boer zelfs in een item van drie minuten op prime time voorbij bij het RTL programma Editie NL. Campagne geslaagd. Ondanks het geringe budget van slechts 35.000 euro. 
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch