Amsterdam tegen hufterig gedrag
29-05-2018 (13:29) - Campagnes
Vanaf donderdag worden mannen uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk met de campagne Enjoy And Respect nadrukkelijk aangesproken op gedrag dat in Amsterdam niet wordt getolereerd. Een groot deel van deze doelgroep komt in het weekeinde naar Amsterdam om te feesten wat meer dan eens uitloopt op gedrag waar bewoners, ondernemers en andere bezoekers genoeg van hebben. Lawaai en dronkenschap, vervuiling, afval en wildplassen.
Amsterdam staat bekend als tolerante stad waar veel mag, maar de laatste tijd merkt de gemeente dat er grenzen worden overschreden. Het speelt al langer en op allerlei manieren wordt er iets aan gedaan. Nu ook met deze campagne, zegt Frans van den Avert, directeur van Amsterdam Marketing, initiatiefnemer: "De groeiende aversie tegen deze groep bezoekers, nemen we serieus. Deze groep veroorzaakt uitsluitend overlast en voegt weinig toe aan de stad. Die overlast tast de leefbaarheid aan in bepaalde gebieden. Daar wordt niemand beter van."
leuk filmpje is niet genoeg
"Meer en meer bewoners, bestuurders, politici en ondernemers in ons netwerk zijn klaar met dit gedrag. Voor ons aanleiding om het voortouw te nemen in de ontwikkeling van deze campagne. Een behoorlijke uitdaging. Want met een leuk filmpje kom je er niet. Of borden met verboden. Het moet passen bij Amsterdam én een gevoelige snaar raken. Wat er ligt is een campagne die tot de kern komt, zonder het karakter van Amsterdam te verloochenen. Iedereen heeft een keuze, maar kies je ervoor overlast te veroorzaken dan kost dat geld. Voor deze groep is het hebben van geld heel belangrijk. Daar raak je ze dus’, zegt Frans van der Avert.
op tijd aanspreken
Amsterdam Marketing ontwikkelde de campagne samen met Wavemaker met de insteek dat bezoekers die overlast veroorzaken nog nuchter zijn op het moment dat zij zich gaan oriënteren op een bezoek. Ze zijn ook nog aan te spreken als ze in het vliegtuig stappen. Op die momenten richt de campagne zich.
De campagne is online het hele jaar zichtbaar voor de doelgroep en wordt met behulp van geofencing in de binnenstad gevoerd. Dat betekent dat als de doelgroep het Wallengebied, Rembrandtplein, Leidseplein of het gebied bij Amsterdam CS betreedt, zij via de social mediakanalen de uitingen en boodschap. ontvangen. Daarnaast wordt er actief gereageerd op social posts van raddraaiers, in samenspraak met de politie Amsterdam. Het uiteindelijke doel van de campagne is bewustwording, als eerste belangrijke stap.
breed draagvlak
De campagne is gefinancierd door Amsterdam Marketing, de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven met Schiphol, het Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Amsterdam), de ondernemersvereniging van de Oudezijds Achterburgwal en de campings. GVB en JC Decaux stellen mediaruimte beschikbaar. Deze gedeelde verantwoordelijkheid onderstreept het belang van gezamenlijk blijven werken aan een leefbare stad en de reputatie van Amsterdam.
De campagne werd inhoudelijk voorgelegd aan bewoners, ondernemers in de binnenstad en een brede vertegenwoordiging van de toeristische sector en horeca. Ook vertegenwoordigers van de Engelse ambassade keken mee. Gemeente Amsterdam en politie zijn intensief betrokken bij de ontwikkeling van het idee, de uitvoering en opvolging.
de juiste toon
Rogier Leliveld, Managing Director, Wavemaker: "Het was voor ons meteen duidelijk hoe belangrijk de juiste toon, het goede beeld voor deze campagne is. De belangen voor en betrokkenheid van de stad en haar bewoners zijn enorm. Daarom hebben we heel nauw samengewerkt met Amsterdam Marketing en haar partners in de ontwikkeling van de campagne. We hebben de uitingen ook getest bij de doelgroep. Op deze manier voorkomen we dat we ondanks alle kennis en goede bedoelingen toch de verkeerde toon aanslaan. Of dat we de snaar net niet raken. Met onze ervaring in het ontwikkelen van content, de kennis van de doelgroep en resultaten uit de tests wisten dat we een ‘eenvoudige’ en duidelijke campagne moesten maken waarbij de doelgroep aan een enkele blik genoeg heeft om de boodschap te begrijpen. De eenvoud van de campagne is wat ons betreft ook meteen de kracht van de campagne."