ASN roept de BioBrigade in het leven

23-05-2022 (12:34) - Campagnes

Groen is groen. Zou je denken. Maar niets is minder waar. De kans dat je met het planten van groen de natuurlijke balans in je tuin en balkon verstoort, is groot. Omdat de gemiddelde plant uit het tuincentrum meerdere schadelijke stoffen bevat die giftig zijn voor al het leven boven en onder de grond. Daarom introduceert ASN Bank de BioBrigade. Een collectief biologische superheldjes die op natuurlijke wijze plagen bestrijden, de grond omwoelen en de omgeving bestuiven. Bedoeld voor iedereen die graag groen wil doen.
 
De BioBrigade roep je op met een speciale zadenmix. Door de bloemen die daaruit groeien, weten de Biobrigadiertjes jouw tuin of balkon vanzelf te vinden. Van Tijgerworm tot Spinnemans en van Buzz Nectar tot Meta Morphia. Selmore Creative Agency ontwikkelde de bijbehorende activatie in de opvallende fabelstijl van ASN Bank. In ee n geïllustreerd luisterboek en een social campagne komt de BioBrigade tot leven en worden mensen opgeroepen de speciale zadenmix te bestellen. Daar wordt je tuin of balkon een stuk groener en gelukkiger van.
 
De ASN BioBrigade Zadenmix wordt in een oplage van 10.000 exemplaren gratis verspreid. Als al die zadenmixen worden geplant, dan levert dat 50.000 m2 aan natuurlijk groen op. Alle kleine beestjes zullen de biodiversiteit in Nederland dus een beetje vooruithelpen. De zadenmix is met ecologisch kweker Cruydt-Hoeck samengesteld uit 31 verschillende zaden. Het resultaat is een kleurige bundel van bloemen die hier van nature voorkomen, en dat vinden de insecten ook fijn.
 
De BioBrigade activatie is ontwikkeld in overleg met Natuur & Milieu en IVN Natuureducatie. Samen met ASN Bank maken de organisaties zich sterk voor een betere biodiversiteit. Afgelopen jaren heeft dat al geleid tot de activatie Vang de Watermonsters waarin mensen worden opgeroepen de waterkwaliteit in hun eigen omgeving te meten. Met de BioBrigade helpen we mensen om hun tuin of balkon te ontgiften. Natuur & Milieu heeft grootschalig onderzoek gedaan naar het gebruik van gif in de land- en tuinbouw in Nederland en wil kwekers, telers en tuincentra stimuleren duurzaam en gifvrij te gaan werken. ASN Bank is de eerste bank ter wereld die de impact op biodiversiteit op zijn eigen balans heeft gezet met als expliciet doel dat het totaal van alle beleggingen en financieringen van de bank in 2030 een netto positief effect heeft op biodiversiteit.
 

Credits

Klant ASN Bank
Henk de Ligt, Milou Posthumus
Reclamebureau Selmore Creative Agency
Strategie Jeroen Senden, Mara Janssen Creatie Diederick Hillenius & Hannah Mulder Account Tom Stoffels, Tess van Oosten
RTV Director Jorieke de Jong
Artwork & Illustraties karakters Maureen van der Hout
Motion Graphic Artbox | Marlies van der Wel
Drukwerk Aeroprint
Sounddesign & Muziek Public Audio
Voice-Over Michael Schaap