Augmented reality-olifanten voor Specsavers
25-01-2016 (13:41) - Campagnes
Augmented reality lijkt weer helemaal terug van weggeweest. Specsavers kwam met een campagne waarin twee weken een videoscherm in Schiphol stond, waarin die techniek gebruikt was was. De campagne is gemaakt door 3Rock. Bekijk hieronder de video-compilatie.
Een walvis die rakelings langs je heen duikt en achter je neer plonst of een olifant die op je afgestormd. Mensen die op Schiphol Plaza op weg waren naar trein of vliegtuig, waanden zich even in een andere werkelijkheid.
Op het centrale plein van Schiphol stond twee weken lang een levensgrote virtuele spiegel opgesteld, waarin met augmented reality beelden werden geprojecteerd. Voorbijgangers waren even onderdeel van een wereld die er eigenlijk niet is.
Onder de noemer ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’, zette Specsavers zo nietsvermoedende voorbijgangers op het verkeerde been. Het is voor het eerst dat augmented reality in Nederland op zo’n manier is toegepast.
Op het centrale plein van Schiphol stond twee weken lang een levensgrote virtuele spiegel opgesteld, waarin met augmented reality beelden werden geprojecteerd. Voorbijgangers waren even onderdeel van een wereld die er eigenlijk niet is.
Onder de noemer ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’, zette Specsavers zo nietsvermoedende voorbijgangers op het verkeerde been. Het is voor het eerst dat augmented reality in Nederland op zo’n manier is toegepast.
twee weken
Twee weken lang stond er een enorm videoscherm op het centrale plein van Schiphol Plaza. Het scherm filmde als het ware de beelden voor het scherm en projecteerde hier videobeelden overheen.
Zo was het mogelijk dat de voorbijganger vanuit het einde van de hal ineens een olifant op zich af zag rennen. Doordat er beelden over de gefilmde ruimte worden geprojecteerd zie je nog steeds de voorbijgangers langslopen en lijkt de situatie levensecht.
De technologie die dit mogelijk maakt heet augmented reality en bestaat uit een live of indirect beeld van de werkelijkheid waaraan nieuwe elementen worden toegevoegd door een computer.
Zo was het mogelijk dat de voorbijganger vanuit het einde van de hal ineens een olifant op zich af zag rennen. Doordat er beelden over de gefilmde ruimte worden geprojecteerd zie je nog steeds de voorbijgangers langslopen en lijkt de situatie levensecht.
De technologie die dit mogelijk maakt heet augmented reality en bestaat uit een live of indirect beeld van de werkelijkheid waaraan nieuwe elementen worden toegevoegd door een computer.
'eerste keer'
'Het is de eerste keer dat augmented reality op deze manier in Nederland is ingezet en we zijn er trots op dat Specsavers hierbij betrokken is geweest. Het geeft ons een nieuwe mogelijkheid om mensen op een leuke en spectaculaire manier in aanraking te laten komen met ons merk', zegt Sander ter Haar, Digital Marketing Manager van Specsavers.
credits
Agency: 3Rock
Creative: Toby Ginn / Sander ter Haar (Specsavers)
Account: Peter Nicholas
Production company: 3Rock
Post production: Andy Game
Sound: Matt Flynn