Campagne maakt ouders bewust van kopieergedrag van kinderen

02-11-2020 (17:03) - Campagnes

Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) en Reclamebureau Scheepens startten maandag de campagne ‘Zien drinken, doet drinken’. Een campagne om bewustwording te creëren over de invloed van alcoholgebruik door ouders op het gedrag van kinderen. Kinderen kopiëren uitspraken, routines, maar óók het drinkgedrag van volwassenen.
 
Kinderen die volwassenen alcohol zien drinken, gaan positiever over alcohol denken. Met als gevolg dat zij op jongere leeftijd gaan drinken en op latere leeftijd ook méér gaan drinken, zo blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut. Kinderen leren de effecten van alcohol al kennen op vierjarige leeftijd.
Onderzoeksbureau MarketResponse onderzocht hetzelfde onderwerp. Twee derde van de respondenten uit het onderzoek vindt dat volwassenen zich meer bewust moeten zijn van het voorbeeldgedrag dat zij richting jongeren hebben. Een op de drie ondervraagden zegt zelf minder of geen alcohol te drinken als er kinderen onder de achttien jaar bij zijn.
 
Van de ouders die wel alcohol drinken in het bijzijn van hun kinderen, gaf 63 procent aan bereid te zijn om hiermee te stoppen of om dit te minderen. Maar wel pas in antwoord op een onderzoeksvraag. Reden genoeg dus om het onderwerp weer top of mind te krijgen. De campagne ‘Zien drinken doet drinken’ moet daaraan bijdragen.
 

Over de campagne

De campagne is ontwikkeld in opdracht van Alliantie Alcoholbeleid Nederland. Scheepens kwam met meerdere creatieve voorstellen, waarvan er tussen 2 lastig te kiezen viel. Daarom een unieke situatie; in de campagne draaien niet 1, maar 2 uitwerkingen van het concept ‘Kopieergedrag’. In de ene campagne wordt gedrag van ouders letterlijk gekopieerd. Kinderen acteren alsof ze volwassenen zijn, inclusief uitspraken als “Goed gereedschap hangt onder een afdakje” en “Schenk maar bij”. Als de clou onthuld wordt, zien we dat het kopieergedrag was van kinderen en verschijnen de volwassenen.
 
De 2e uitwerking heeft Scheepens, bij wijze van support voor het groter gelegen doel, kosteloos uitgewerkt. Hier zien we het kopieergedrag terug in de tekenkunsten van kinderen. Kinderen tekenen wat hen bezighoudt, het helpt hen de wereld te ordenen en vat te krijgen op wat zij zien en beleven. Dus in dit geval zien we kinderen die sommige begrippen net even anders opvatten. Een fluitje is voor dit kind bijvoorbeeld geen blaasinstrument, maar een type bierglas.
 
Beide campagnes landen op de zin ‘zien drinken, doet drinken’, die het probleem dat we aan de kaak willen stellen kernachtig samenvat.
 

Credits

Klant: Alliantie Alcoholbeleid Nederland
Bureau: Scheepens | Your Creative Agency
Creatie & Productie: Luuk Paulussen, Bram Giesen
Account: Alt-Willem Spenkelink, Lisa Jansen, Nienke Jongenelen
Campagnestrategie: Tim Lubberdink
Media: Wouter van den Dries