De Tweede Kamer verkiezingscampagnes: welke waren goed?
18-03-2021 (16:27) - Campagnes
Adformatie vroeg aan hun panelleden uit het marketing-, communicatie-, en mediavak welke partij de beste politieke campagne heeft gevoerd. Lós van politieke voorkeur, natuurlijk. D66 kwam het beste uit de evaluatie.
De meningen zijn verdeeld, sommige pannelleden vonden bijvoorbeeld dat er op social media niet goed is doorgepakt, waar anderen juist enthousiast zijn over bijvoorbeeld de online campagne van nieuwkomer Volt, die door consistent aanwezig te zijn uiteindelijk ook door traditionele media opgepakt werd. En dat terwijl Rutte en Klaver op TikTok in nonsens-content te vinden waren waarin geen seconde over politiek gepraat is. "Op deze manier neem je de (jonge) kiezer niet serieus en laat je vooral zien dat je ze niet begrijpt," zegt Baba Touré van Hammerfest.
D66 de winnaar
Of ze het nou het beste gedaan hebben of het minst slecht, consistent zijn de meningen over D66 en hun lijsttrekker Sigrid kaag. D66 was consistent in hun verhaal, hebben goed momentum gebouwd, en piekten niet te vroeg, vindt Nicole Freid van HAK. Het verhaal van nieuw leiderschap en het zoeken van verbinding tussen partijen was consistent, en daarmee de beste campagne volgens David Snellenberg van Dawn.
VVD voerde campagne met Mark Rutte
Ook VVD heeft redelijk wat lof gekregen als tweede plaats volgens het panel. Het feit dat de campagne vooral om premier Mark Rutte draaide, wordt slim gevonden. Volgens Sjuul Paradijs van Paradijs & Emmer Trusted Media is het zelfs een "presidentiële campagne", ook omdat ze op meer dan de traditionele plekken te vinden waren. "Zijn rol en woorden uit de coronacrisis vloeiden over in zijn campagne" merkte Bianca Pander van BKB op.
BIJ1 en Volt
Op de campagne van BIJ1 is veel aan te merken, vindt Jill Mathon, maar het is wel "fantastisch dat zij communiceerden in zo ongeveer alle talen, van Ghanees tot Fries en van Papiamento tot Limburgs. Da’s inclusiviteit bloedserieus nemen, maar wel met een knipoog". Vincent Nieuwelink van Hague Company vond Volt de beste; "waar andere partijen steeds weer van koers leken te veranderen of een scheve schaats reden met hun online content, was Volt koersvast."
Over vier jaar is er dus werk aan de winkel voor de partijen; wie weet tijd om een bureau in te huren.