Eerste reclamecampagne door blinden ontworpen

14-12-2015 (11:53) - Campagnes

Het bureau +1Mile ontwikkelde een bijzondere campagne waarin blinden de hoofdrol spelen in door hen ontworpen posters voor het nieuwe event CtheCity.
 
Met de verfkwast in de hand voor een linnen doek staan en bedenken hoe je de highlights uit de Amsterdamse binnenstad vorm geeft. Vijf mensen met een zintuiglijke beperking namen de uitdaging aan en creëerden zo hun eigen campagne voor het nieuwe event CtheCity.

impressionistische weergave 
De campagne bestaat uit een serie posters die vanaf morgen in de hoofdstad hangen. De beeldtaal is een impressionistische weergave (zie video) van datgene wat bezoekers te wachten staat als ze in het pikkedonker het parcours van CtheCity afleggen. 
 
De geluids-, geur- en tastbelevingen die onderweg worden opgedaan zijn ontleend aan de Amsterdamse binnenstad. Zo ervaren bezoekers tot in hun vezels hoe het is om met al je andere zintuigen de hectiek van de stad te ervaren.
 
Tijdens die wandeling nemen blinden en slechtzienden de rol van gids op zich. Voor hen is CtheCity de plek waar ze hun talenten kunnen laten zien. Door belangrijke taken uit te voeren (ook op het gebied van het dagelijkse management) doen ze de nodige werkervaring op en tanken ze zelfvertrouwen.
 
zintuiglijke beperking
En daar is het initiatiefnemers Bas de Ruiter en Sandra Ballij uiteindelijk om te doen. Als directie van Ctalents ondersteunen ze mensen met een zintuiglijke beperking bij de start van hun carrière. 
 
De Ruiter: ‘De werkloosheid onder mensen met een zintuiglijke beperking is enorm, zo’n 70%. Met dit initiatief, maar ook met onze trainingsprogramma’s, zetten we werkzoekenden weer in hun kracht en maken we ze interessant voor de arbeidsmarkt.’
 
Volgens Ballij werkt de aanpak: ‘Ctalents heeft de laatste 2 jaar zo’n 50 kandidaten bij 10 verschillende werkgevers geplaatst. 95% is nog steeds aan de slag en 7% heeft al promotie gemaakt. Met het oog op de mogelijke verscherping van de participatiewet is dat een interessante wetenschap.’
 
credits
Klant: Cthecity, Bas de Ruiter
Bureau: +1Mile
Creatie: Joris van Elk, André Dammers
Artwork: Jeroen Govaard, Naoufel Ahajam, Hamid Ibrahimi, Sophie van der Linden en Melanie Roolvink
Productie: Marga Bierema
Graphic producer: Marcel Kremer
Regie en camera: Niels Boon
Fotografie: Bas de Graaf, Guus de graaf
Prepress: Mont Blanc
Licht: Aaron Tschanz, Lux & Co.
Focus Puller Camera ass: Marjoke Haagsma
Licht ass: Dionne Cats
Locatie: Van Oord, Moerdijk
Camera equipment: Camalot
Postproductie: The Ambassadors
Geluid & Muziek: Kaisersound Studios
PR: Winkelman van Hessen (Thomas Cordes)
Media: Abraham & Mosterd (Ramon Kragtwijk)