Eigen standbeeld voor drie jonge impactmakers
ABN AMRO en jongerenorganisatie Young Impact belonen drie impactmakers met zowel een Young Impact Award-nominatie als een eigen standbeeld. De standbeelden werden ’s nachts geplaatst in samenwerking met influencer Thomas Brok, beter bekend als Korthom.
De standbeelden zijn van Abdulaal Hussein (23), die jonge vluchtelingen helpt, Kris Switser (24) die zich inzet voor rolstoelgebruikers en Alihan Uzun (22), die alles doet om jongeren te motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Abdulaal: “Bij een standbeeld denk je toch aan Gandhi of Mandela? Niet aan mij.” De drie jongeren zijn ook genomineerd voor een Young Impact Award.
Jonge rolmodellen zichtbaar
ABN AMRO en Young Impact zetten zich sinds 2019 samen in om jongeren bewust te maken, te activeren en te ondersteunen om zelf positieve impact te maken voor gelijke kansen. Sander Bestevaar, Hoofd Sponsoring & Events bij ABN AMRO: “Succesvolle jonge rolmodellen zijn onvoldoende zichtbaar. Daarom is het des te belangrijker om de maatschappij te laten zien wat deze jongeren in hun mars hebben. We willen met deze standbeelden zichtbaar maken welke drive en kennis zij hebben. Hiermee zetten we bovendien de voorbeeldfunctie die ze vervullen letterlijk op een voetstuk en worden andere jongeren geïnspireerd hetzelfde te doen."
Nu al verschil maken
Wendy Kakebeeke, Directeur Young Impact: “Het is ontzettend belangrijk dat jongeren ervaren dat zij het verschil kunnen maken, niet later, maar nú al. Dankzij het partnership met ABN AMRO hebben we dit weer kunnen laten zien. Met deze campagne hopen we een vuur aan te wakkeren om nog meer jongeren in Nederland impact te laten maken."
Campagne
Het Amsterdamse bureau Lifehunters realiseerde de campagne en zorgde voor de productie van de standbeelden. Mark van der Werff, creative director van LifeHunters: "Dit is natuurlijk een bijzonder project. We kregen de kans om iets te maken wat jongeren écht raakt en ook inspireert, op een unieke manier. Vandaar een vleugje mysterie en beetje Banksy-achtig, op een manier die toch goed past bij ABN AMRO. En ook in de media wordt het goed opgepakt. Wij zijn trots op het resultaat.”
De beelden blijven in totaal een maand staan in de woonplaatsen van de genomineerden, vervolgens worden ze uitgegraven en verhuisd en krijgen een plek in CirCl, het circulaire pand van ABN AMRO op de Zuidas en bij Young Impact. Hier krijgen ze een mooi, permanent plekje. Verder wordt de campagne ondersteund met video-content, die wordt uitgerold op social media.
Credits
Concept: LifeHunters i.s.m. Kumpany
Productie: MovingArt, Korthom
Camera, regie& postproductie: Reverze Films