JOGG op zoek naar Grote Mensen
18-03-2022 (14:41) - Campagnes
JOGG gezonde jeugd, gezonde toekomst’ heeft onlangs een eerste publiekscampagne gelanceerd; ontwikkeld in samenwerking met digitaal bureau JUST en communicatiebureau KesselsKramer. Deze campagne roept de ‘Grote Mensen’ van Nederland op in actie te komen voor kinderen.
Met de campagne ‘We hebben meer Grote Mensen nodig’ benadrukt JOGG het belang van een gezonde leefomgeving voor kinderen, alsook het feit dat kinderen zo’n gezonde omgeving niet zelf voor elkaar kunnen boksen. Ze hebben Grote Mensen nodig.
Uit gegevens van JOGG blijkt dat meer dan de helft van de kinderen tussen 1 en 12 jaar niet voldoende groenten en fruit eet en een vergelijkbaar percentage kinderen en jongeren in de leeftijd van 4 tot 18 jaar niet aan de beweegnorm voldoet. Dat is volgens JOGG niet te wijten aan kinderen en jongeren zelf, maar aan de omgeving waarin zij opgroeien. Want hoe gezonder de omgeving, hoe makkelijker het is om gezonde keuzes te maken.
De Grote Mensen waar JOGG naar zoekt in deze bewustwordingscampagne zijn volwassenen die zich actief in willen zetten om de omgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken; bijvoorbeeld door het verkleinen van gezondheidsverschillen tussen wijken in Nederland.
Het goede voorbeeld
De campagne stelt vijf Grote Mensen centraal die zich ieder op hun eigen manier inzetten en die als inspiratie dienen voor iedereen die ook een Groot Mens wil worden. Zo werkt Songül aan een beter armoedebeleid in Zaanstad, stimuleert Bob een bewuste keus voor gezond eten bij de leerlingen van zijn basisschool, bouwt Onno kindvriendelijke buurten; en zetten Denise en Jacqueline zich in voor gezond bewegen en eten bij kinderen die daar anders niet zo snel mee in aanraking zouden komen. Op de campagnewebsite - meergrotemensen.nl – delen zij hun verhalen en kan iedereen andere Grote Mensen uitlichten om de bewustwording van de nood van Grote Mensen te vergroten.
“Met deze campagne willen we laten zien dat er al heel veel Grote Mensen zijn die zich inzetten om de leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken. En hopen we natuurlijk meer mensen te vinden die grootse dingen doen voor kleine mensen”, aldus Mieke Spaans, Manager Strategie, Communicatie en Expertise bij JOGG.
Kinderen doen oproep op social media
Rond de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart doen Melisa (7), Hamza (7) en Laurie (6) op sociale media twee weken lang de oproep: 'We hebben meer Grote Mensen nodig voor een gezonde jeugd'. Voor meer ruimte om te bewegen, meer appels en minder kroketten.
JUST x KesselsKramer
De twee bureaus, die onlangs in een joint venture de digitale studio’s HolyPony.io en KesselsKramer.digital lanceerden, tekenen samen voor de campagne. JUST werkt al ruim acht jaar samen met JOGG om de omgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken. KesselsKramer is verantwoordelijk voor het campagneconcept.
Over JOGG
JOGG maakt de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder. JOGG vormt samen met gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijven een werknet. Samen werken we aan een onderbouwde, integrale methodiek: de JOGG-aanpak. Inmiddels maken 200 gemeenten deel uit van de JOGG-beweging. Daardoor groeit onze jeugd op tot een gezonde generatie. Een gezonde toekomst begint bij een gezonde jeugd. – jogg.nl
Credits
Opdrachtgever: JOGG
Merkstrategie en website: JUST
Campagneconcept: KesselsKramer
Fotografie: Simon Wald-Lasowski