Kerstdiner met Coca-Cola in plaats van wijn

07-12-2015 (10:18) - Campagnes

Ogilvy & Mather ontwikkelde een internationale kerstcommercial voor Coca-Cola; zondag werd #HappyXmas in Nederland gelanceerd. Tijdens het kerstdiner wordt geen wijn, maar de beroemde donkere frisdrank geserveerd. Het thema is ‘How to make someone happy’
 
In de ‘digitale huiskamer’ van de Kerstman kan op coca-cola.nl een wens voor jouw held achtergelaten worden. Alle wensen worden online verzameld en Coca-Cola en de Kerstman zullen enkele wensen in vervulling laten gaan. 
 
feestelijke strik
Ook de 1,5L flessen van Coca-Cola stralen het kerstgevoel uit: door aan het label te trekken vormt zich een feestelijke strik op de fles. Deze limited edition Coca-Cola fles met strik is speciaal ontwikkeld om tijdens de feestdagen op tafel te zetten. 
 
De strik staat symbool voor een vriendelijk gebaar waarmee je iemand anders blij maakt. Deze gedachte laat Coca-Cola tevens terugkomen in inspirerende beelden die zij deelt via social media met de #HappyXmas. 
 
Natuurlijk rijdt de beroemde kersttruck door het land om de kerstgedachte verder te verspreiden. Je vindt de route van de iconische truck op coca-cola.nl.

elven 
De ‘Make someone happy’ commercial ging zondag in première op de Nederlandse televisie. De spot begint met de Kerstman die aan zijn bureau zit met een blikje Coca-Cola, omringd door zijn elven. Hij opent zijn boek ‘How to make someone happy’ en voert de kijker mee op een reis rond de wereld, waarbij alle hoofdpersonen iets aardigs doen voor een ander. 
 
De verhalen sporen de kijker aan om eens na te denken over wat kerst nu echt betekent: een schoonmaakster wier kinderen haar aan het lachen maken door grappige gezichtjes te tekenen op de besneeuwde motorkappen van geparkeerde auto's. 
 
Een vriendengroep die met een van hun vrienden die in een rolstoel zit, gaat schaatsen. Een familie die oma thuis opzoekt en samen de kerst doorbrengt. En een klein jongetje dat door zijn vader wordt opgetild zodat hij de voorbij rijdende kersttrucks van Coca-Cola kan zien.
 
De klassieker “Make someone happy” van Jimmy Durante vat de hoofdgedachte van de campagne muzikaal samen.
 
credits: 
Bureau: Ogilvy & Mather Advertising
Team: Ogilvy-vestigingen: Londen, Frankfurt en Berlijn
Stephan Vogel – Chief Creative Officer
Peter Rommelt – Executive Creative Director
 
Productie: Landia, Madrid
Regisseur: Maxi Blanco
Locatie: Boedapest, Hongarije, Europa
 
Muziek: Jimmy Durante – Make someone happy (1965)
Duur: seconden, 30 seconden
Verspreiding: 60 seconden: in heel Nederland op alle relevante tv-zenders. 30 seconden: als pre-roll.
Lancering: 6 t/m 26 december 2015