Kijkwijzer viert 20-jarig jubileum

04-04-2022 (11:23) - Campagnes

Kijkwijzer viert haar 20-jarig jubileum met een commercial waarin herkenbare scènes uit films, series en televisieprogramma’s de revue passeren. Eén ding valt direct op: de scènes zijn nagemaakt met speelgoed en knutselmaterialen. Van Jurassic Park tot Squid Game, van de jaren 90 tot aan nu en van televisie tot aan Netflix: de diversiteit aan scènes laat zien met welke iconen Kijkwijzer advies geeft en op welke schermen het al 20 jaar actief is. De commercial werd bedacht door creatief bureau Scheepens en gemaakt door Animate The World.
 
Door middel van de herkenbare pictogrammen helpt Kijkwijzer al 20 jaar ouders, opvoeders en kinderen met een duidelijke classificatie van audiovisuele content. Zo weet je bijvoorbeeld vooraf of er enge beelden te zien zijn en tot welke leeftijd het kijken ervan eventueel schadelijk kan zijn. De pictogrammen inspireerden tot het gebruik van een aantal iconische scènes van de afgelopen 20 jaar.
Na een pitchtraject met meerdere bureaus koos Kijkwijzer voor Scheepens - your creative agency. Samen met Animate The World dook Scheepens in de belevingswereld van kinderen. Met speelgoed en knutselmaterialen maakten ze op kinderlijke wijze iconische scènes uit films, series en televisieprogramma’s na. Inspiratie voor die scènes kwam uit de historie, maar ook uit de actualiteit. Daarmee laat Kijkwijzer zien dat het al 20 jaar relevant kijkadvies geeft. Wat je ziet én hoort werd speciaal voor deze commercial gemaakt.
 
“De commercial klopt op alle vlakken. Zonder slingers, toeters en bellen laten we zien waarom Kijkwijzer al 20 jaar zo'n belangrijke rol op zich neemt. En hoe mooi is het om dit vanuit de ogen van de doelgroep te laten zien? Ook al kijk je de commercial voor de vijfde keer, toch zie je wat nieuws. Net een goede film of serie, die je telkens weet te boeien", zegt Luuk Paulussen, creative director Scheepens
 

Over Kijkwijzer

Kijkwijzer is sinds 2001 actief met het beoordelen van films, televisieseries en programma’s op de mogelijke schadelijkheid voor kinderen en informeert daarover ouders, opvoeders en kinderen. Kijkwijzer is een activiteit van het NICAM (Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media), dat samenwerkt met mediapartners in alle sectoren. Naast Kijkwijzer voert het NICAM ook de Europese classificatie van games (PEGI) uit.
 

Credits

Klant: NICAM | Tiffany van Stormbroek, Paul Verstraeten, Violet Luif
Bureau: Scheepens | Your creative agency
Creatie: Luuk Paulussen, Bram Giesen
Strategie: Alt-Willem Spenkelink
Account: Anne Broers
Productie: Animatie The World | Jelle van Dun, Steven van Wingerden, Raph van Berlo, Roel Bogers, Tinus Kardolus