KWF collecteert als eerste goede doel volledig digitaal

04-09-2022 (16:49) - Campagnes

Van zondag 4 tot en met zaterdag 10 september is de 73e KWF collecteweek, die dit jaar op een volledig nieuwe manier is georganiseerd. De collecte is namelijk 100% digitaal; de KWF-collectebus verdwijnt uit het straatbeeld.
 
Collectanten nemen geen contant geld meer aan, maar gaan langs de deuren met een speciaal ontworpen QR-bord. KWF is het eerste goede doel dat vanaf nu volledig cashless collecteert. Merkactivatiebureau Kumpany werd door het goede doel gevraagd de activatiecampagne te ontwikkelen, met als doel: heel Nederland te informeren over deze nieuwe richting van KWF, zoveel mogelijk collectanten te werven en mensen aan te moedigen om te doneren aan de KWF-collectant, die met het QR-bord langs de deuren gaat.

Bas Brand, Chief Marketing Officer KWF: “Al ruim 70 jaar geven Nederlanders tijdens de collecte aan KWF. Iedereen weet dat wij daarmee onderzoek financieren om kanker beter te doorgronden, op te sporen en te behandelen. Daarnaast richten wij onze pijlen ook op het voorkomen van kanker, en het verbeteren van kwaliteit van leven voor patiënten en hun naasten. De collecte blijft een belangrijk middel voor KWF. Collecteren gaat om meer dan fondsenwerving, het staat ook voor de straat oversteken, in contact komen met je buren en het delen van verhalen. Met onze 100% digitale collecte kunnen wij weer vele jaren veel mensen met elkaar verbinden.”
 

Activatie collecteweek

Kumpany heeft een veelzijdige merkactivatie ontwikkeld, gebaseerd op het opvallend rode KWF QR-bord waarmee de collectant langs de deuren gaat. Dit heeft de vorm van een platte collectebus met daarop een QR-code. Hiermee kunnen mensen gemakkelijk via mobiel geld doneren. Naast de fysieke collecte kunnen mensen ook via WhatsApp, Facebook en Instagram doneren. De campagne van de collecteweek is doorvertaald naar een online, social, DM én (Digital) Out of Home-campagne.
 
Klant: KWF Kankerbestrijding
Verantwoordelijk bij klant: Bas Brand, Annemieke Plemp, Krista Bank, Matthea van der Veen, Simone Terpstra, Mara Scheirlinck, Indira Balgobind
Account: Esme Nikolic, Jasper Admiraal
Strategy Director: Wouter van Rijn
Creative Director: Auke van Rossum
Creative: Amanda Top, Zuzanka Dijen
Producer: Brechje van Bladel
Fotografie: Jolijn Snijders
Mediabureau: Mediaplus
Video: BetterMatter